بررسی چالش های یاددهی- یادگیری بر توسعه و بکارگیری آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد)
(ندگان)پدیدآور
صنیع ثالث, زهرهتقی محمودی, محمدمالکی, شهابنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینهوهدف: امروزه بکارگیری روشهای جدید الکترونیکی، آموزش در علوم پزشکی را متحول ساخته است. هدف پژوهش حاضر بررسی چالش های یاددهی- یادگیری بر توسعه و بکارگیری آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی میباشد.
موادوروش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش شناسی، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 93-94 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 120 نفر از اساتید به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه چالشهای بکارگیری یادگیری الکترونیکی استفاده شد. روایی متخصصان و پایایی (84% از طریق آلفای کرونباخ) ابزار مورد بررسی در این پژوهش بررسی و مناسب گزارش شدند. روش آماری به کار گرفته شده برای این مطالعه، تحلیل توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی) بوده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Spss نسخه 18 استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که چالش انسانی با میانگین 70/3، چالش فناوری با میانگین 69/3، چالش مدیریت و رهبری با میانگین 56/3، چالش ابزارهای ارتباطی با میانگین 43/3، چالش یادگیرنده محوری با میانگین 37/3 و چالش ارزیابی با میانگین 20/3، به ترتیب بر چالش های یاددهی- یادگیری توسعه و بکارگیری آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مؤثر بودهاند (تفاوت میانگین ها در اندازه گیری های متداول، F=14/23, Sig=0/001 معنیدار میباشد).
نتیجهگیری: با توجه به موانع بکارگیری و توسعه آموزش الکترونیکی در جامعه مورد مطالعه، در عین حال امکان بکارگیری این روش، وجود ندارد. برای بکارگیری این روش آموزشی، باید موانع فراروی بکارگیری و توسعه آن مرتفع شود.
کلید واژگان
آموزش الکترونیکموانع
آموزش عالی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
هیئت علمیمدرس




