اثربخشی برگزاری آموزشهای قرآنی بر سلامت روان دانشآموزان دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
نعیمی منفرد, پریسامحبی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثربخشی برگزاری کلاسهای قرآنی بر سلامت روان دانشآموزان دبیرستانی بود.روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1988) بود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 93-94 بود.شرکت کنندگان شامل 40 تن از دانشآموزان مدارس دولتی جامعه مذکور بودند .روش انتخاب هم با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای صورت گرفته و اعضا به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.مداخله آزمایشی (برگزاری کلاسهای قرآنی) بر روی گروه آزمایش به مدت 16 جلسه 90 دقیقهای و دو بار در هفته اجرا شد.به منظور تحلیل داده ها، از آزمون آماری کواریانس استفاده گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برگزاری کلاسهای قرآنی افسردگی، اختلالات جسمی، اختلال کنش اجتماعی و اضطراب آزمودنیها را در پس آزمون کاهش میدهد. بنابراین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برگزاری کلاسهای قرآنی بر سلامت روان دانشآموزان تاثیرگذار میباشد.
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامیدانشگاه علوم انتظامی امین