برنامه ی درسی پست مدرن: راه حلی برای بهبود وضعیت نظام آموزش عالی ایران( طراحی و ارزشیابی الگو)
(ندگان)پدیدآور
کریمی, میناالله نادری, عزتسیف نراقی, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
با ورود جهان به هزاره سوم، آموزش عالی وارد دوران و عرصه جدیدی شده است و تقریباً همگان با این نظر موافقند که تعلیم و تربیت همانند جهان در معرض بازبینی و تغییر قرار گرفته است، تا به گونه ای سازنده با چالش هایی که پیش روی دارد مواجه شود. یکی از این رویکردها که می تواند آموزش عالی را متحول کند، برنامه ی درسی پست مدرن است که ناگزیر باید تمام نظامهای آموزشی آن را در برنامه های خود پیاده سازند. با توجه به اهمیت این رویکرد، مقاله حاضر درصدد تشریح و کاربرد آن در نظام آموزش عالی ایران است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش زمینه ای انجام شده است. بر این اساس ابتدا با مطالعه اسناد برنامه های درسی و مبانی نظری پست مدرن و مصاحبه با متخصصان رشته ی برنامه ریزی درسی تلاش گردید تا الگوی مناسب برای برنامه ی درسی نظام آموزش عالی ایران مبتنی بر ویژگیهای پست مدرن طراحی گردد و پس از دستیابی به الگوی مورد نظر، با استفاده از نظر متخصصان الگوی مذکور مورد اعتباربخشی قرار گرفت تا کاربردی بودن آن برای نظام آموزش عالی ایران مسجل گردد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون خی دو و فیشر استفاده شده است. در مجموع از بین تمام عناصر برنامه ی درسی، شش عنصر که در بین اکثریت متخصصان برنامه-ریزی مورد توافق بود؛ مورد بررسی قرار گرفته است. در قسمت اعتباربخشی الگو نتایج حاصل نشان داد که متخصصان برنامه ریزی درسی میزان کاربردی بودن ویژگی های محتوا، روش های یاددهی- یادگیری، محیط یادگیری، یادگیرنده، ارزشیابی در آموزش عالی ایران را در سطح مطلوب و میزان کاربردی بودن ویژگی های اهداف را در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی کرده اند.
کلید واژگان
واژه های کلیدی: الگوی برنامه ی درسیاعتباربخشی
پست مدرنیسم
آموزش عالی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01




