• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آموزش در علوم انتظامی
    • دوره 22, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آموزش در علوم انتظامی
    • دوره 22, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین ابعاد فراموشی سازمانی و ظرفیت جذب دانش سازمانی

    (ندگان)پدیدآور
    قیاسی, رضایاوری, امیرحسینآهی, پرویزرضا زین آبادی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    888کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این مقاله تبیین ابعاد ظرفیت جذب دانش و فراموشی سازمانی و بررسی روابط بین آن‌هاست. در این راستا، در ابتدا به تشریح و معرفی ابعاد متغیرهای ظرفیت جذب دانش و فراموشی سازمانی می‌پردازیم. و در ادامه با توجه به مرور پیشینه و ادبیات موضوع به ارایه فرضیه‌های مناسب می‌پردازیم. این پژوهش علّی و پیمایشی می‌باشد و جامعه‌ آماری پژوهش 772 نفر از کارکنان دانشگاه علوم انتظامی می‌باشند که شامل اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه می‌باشند. با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه مورد بررسی 257 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده گردید که در میان اعضای نمونه توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی آن را اساتید مدیریت تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 19 (برای تمامی ابعاد بزرگتر از 7/0) تأیید شد. در نهایت از روش تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین مدل‌سازی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده استفاده شد. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که هر یک از ابعاد فراموشی سازمانی بر ابعاد ظرفیت جذب دانش تأثیرگذار است. که در این بین بعد زوال از متغیر فراموشی سازمانی بیشترین تأثیر را بر بعد بهره‌برداری از متغیر ظرفیت جذب دانش دارد.
    کلید واژگان
    فراموشی سازمانی
    ظرفیت جذب
    دانش سازمانی
    یادگیری سازمانی
    دانشگاه علوم انتظامی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2015-12-22
    1394-10-01
    ناشر
    معاونت تربیت وآموزش
    سازمان پدید آورنده
    درون سازمانی
    درون سازمانی
    درون سازمانی
    درون سازمانی

    شاپا
    2382-9613
    URI
    http://tps.jrl.police.ir/article_17677.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/399607

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان گیلان 

      خاصه, علی اکبر؛ موسوی چلک, افشین؛ مجدهادی, مریم؛ علی‌پور, امید (دانشگاه پیام نورPayam Noor University, 2024-03-20)
      هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز به‌عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمان‌های مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان پرداخته ...

    • تبیین نقش ویژگی‌های سازمانی مدارس بر اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان 

      کاظم زاده بیطالی, مهدی؛ حسنی, محمد (دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili, 2015-08-23)
      پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه و پیش­بینی اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان از طریق ویژگی‌های سازمانی مدارس انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه ناحیه دو آموزش و پرورش شهر ارومیه بوده که از میان ...

    • فهم رفتار سازمانی مبتنی بر فقه 

      منطقی, محسن؛ پیروز, علی آقا؛ قوامی, صمصام الدین؛ علی زاده, محمد (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2019-06-22)
      پژوهش حاضر، با هدف دست‏یابی به چارچوب مفهومی برای فهم فقهی رفتار سازمانی، درصدد بود، با نگاه تکلیف‏مدار، عوامل مؤثر بر شکل‏گیری نگرش و رفتار افراد در سازمان را شناسایی کند. در این پژوهش با بررسی و شناسایی مبانی نظری فقهی، ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب