تبیین ابعاد فراموشی سازمانی و ظرفیت جذب دانش سازمانی
(ندگان)پدیدآور
قیاسی, رضایاوری, امیرحسینآهی, پرویزرضا زین آبادی, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله تبیین ابعاد ظرفیت جذب دانش و فراموشی سازمانی و بررسی روابط بین آنهاست. در این راستا، در ابتدا به تشریح و معرفی ابعاد متغیرهای ظرفیت جذب دانش و فراموشی سازمانی میپردازیم. و در ادامه با توجه به مرور پیشینه و ادبیات موضوع به ارایه فرضیههای مناسب میپردازیم. این پژوهش علّی و پیمایشی میباشد و جامعه آماری پژوهش 772 نفر از کارکنان دانشگاه علوم انتظامی میباشند که شامل اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه میباشند. با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه مورد بررسی 257 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید که در میان اعضای نمونه توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی آن را اساتید مدیریت تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار SPSS 19 (برای تمامی ابعاد بزرگتر از 7/0) تأیید شد. در نهایت از روش تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین مدلسازی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده استفاده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که هر یک از ابعاد فراموشی سازمانی بر ابعاد ظرفیت جذب دانش تأثیرگذار است. که در این بین بعد زوال از متغیر فراموشی سازمانی بیشترین تأثیر را بر بعد بهرهبرداری از متغیر ظرفیت جذب دانش دارد.
کلید واژگان
فراموشی سازمانیظرفیت جذب
دانش سازمانی
یادگیری سازمانی
دانشگاه علوم انتظامی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
درون سازمانیدرون سازمانی
درون سازمانی
درون سازمانی
شاپا
2382-9613Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی استان گیلان
خاصه, علی اکبر؛ موسوی چلک, افشین؛ مجدهادی, مریم؛ علیپور, امید (دانشگاه پیام نورPayam Noor University, 2024-03-20)هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته ...
-
تبیین نقش ویژگیهای سازمانی مدارس بر اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان
کاظم زاده بیطالی, مهدی؛ حسنی, محمد (دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili, 2015-08-23)پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه و پیشبینی اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان از طریق ویژگیهای سازمانی مدارس انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه ناحیه دو آموزش و پرورش شهر ارومیه بوده که از میان ...
-
فهم رفتار سازمانی مبتنی بر فقه
منطقی, محسن؛ پیروز, علی آقا؛ قوامی, صمصام الدین؛ علی زاده, محمد (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2019-06-22)پژوهش حاضر، با هدف دستیابی به چارچوب مفهومی برای فهم فقهی رفتار سازمانی، درصدد بود، با نگاه تکلیفمدار، عوامل مؤثر بر شکلگیری نگرش و رفتار افراد در سازمان را شناسایی کند. در این پژوهش با بررسی و شناسایی مبانی نظری فقهی، ...




