مطالعه ی تطبیقی نظام تربیت و آموزش عالی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ترکیه ، انگلستان و آمریکا
(ندگان)پدیدآور
صالحی, رضابختیار, عیسینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از تحقیق حاضر، مقایسهی نظامهای آموزش عالی پلیس در کشورهای موردنظر و آشنایی با تشابهات و تفاوتهای آنها در ساختار مدیریت و نظام آموزش عالی، مقاطع تحصیلی و مدتزمان آموزش و عناوین کلی دروس نظری و عملی است. روش تحقیق، توصیفی– تحلیلی با تأکید بر مطالعات تطبیقی (روشهای انتزاعی یا مطلق) است. جامعهی آماری و (نمونه) ایران، مقطع کارشناسی انتظامی مصوب-گرایش عملیات انتظامی و جامعه-ی آماری و (نمونه) کشورهای مورد مقایسه بهدلایل ویژهی مطروحه در تحقیق کشورهای ترکیه، انگلستان و آمریکا انتخاب شده است.
ابزار جمعآوری اطلاعات، اسناد و مدارک درونسازمانی، کتب، مقالات داخلی و خارجی بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی فراوانی و درصد فراوانی و جداول و نمودارها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد ساختار و مدیریت نظام آموزش عالی در کشورهای ایران و ترکیه بهنسبت، متمرکز و در انگلستان و آمریکا نسبتاً غیرمتمرکز است. مقاطع تحصیلی در ایران و ترکیه، مشخص و در کشورهای انگلستان و آمریکا تعریف نشده است. همچنین مدت تحصیل آموزشهای پلیسی در ایران و ترکیه، طولانی و در انگلستان و آمریکا کوتاهتر است. عناوین کلی برنامهی درسی نظری و عملی در بعضی موضوعات ویژهی پلیس بین همهی کشورهای مورد مطالعه، نسبتاً مشترک و در سایر موارد متفاوت است. جهتگیری برنامهی درسی در آموزش پلیس ایران و ترکیه تقریباً نظری و در کشورهای انگلستان و آمریکا عملی و تجربی است و درنهایت پیشنهاد شد در ایران نظام آموزش پلیس با اصلاحاتی حفظ و گسترده شده و مدتزمان آموزش آن با توسعهی مقطع کاردانی، کوتاهتر و با گسترش دورهی کارشناسی ناپیوسته مصوب عملی و تجربیتر شود.
کلید واژگان
آموزش و پرورش تطبیقیبرنامهی درسی
تعلیم و تربیت
نظام آموزش عالی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
درونیدرونی




