شیوه های تعلیم و تربیت از منظر امام سجاد)ع( با تکیه بر صحیفه سجادیه
(ندگان)پدیدآور
نادری, امیرآرایی, حمیدرضاشیرزاد نشلی, حمیدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اسلام کام لترین شناخت را در انسان به عنوان موضوع اصلی تعلیم و تربیت ارائه م یدهد و این شناخت در وحی و سیره و سنت معصومین)ع( به وضوح ارائه شده است، و ائمه معصومین خود، الگوی عملی سلوک در طریقت اسلام راستین م یباشند که تمام افعال و سخنانشان منبع الها مبخش برای پیروان حقیقی مکتب توحیدی اسلام است. در این بین یکی از کتب معتبر شیعی، صحیفه سجادیة امام سجاد)ع( است که از منظر تعلیم و تربیت، اهمیت شایانی دارد. انسان، برترین آفریدة خداوند است که خداوند بستر و استعداد رشد و کمال را در وجود وی به ودیعه نهاده است تا به مقام خلیفة الهی برسد که طی این مسیر جز با تعلیم و تربیت صحیح ممکن نیست.
این نوشتار در پی دستیابی و شناسایی شیو ههای تعلیم و تربیت از منظر امام سجاد)ع( با تکیه بر صحیفه سجادیه می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه ای است. بر این اساس با توجه به سؤال و هدف اصلی تحقیق، در مطالعه صحیفه سجادیه 19 شیوه تعلیم و تربیت استخراج گردید که عبارت اند از : 1- الگوسازی -2 عفو 3- یادآوری نعم تها 4- تغافل 5- انذار و تبشیر 6- توبه 7- نیکی در برابر بدی -8 تأخیر در کیفر 9- موعظه 10 - ابراز توانای یها 11 - ناچیزشمردن خوبی ها و زیاد شمردن بد یها 12 - حُسن ظن 13 - عذرپذیری 14 - فراهم کردن زمینه مناسب 15 - تأمین صحیح نیازها -16 سال مسازی محیط 17 - تغییر موقعیت 18 - تزکیه 19 - عبر تآموزی.
کلید واژگان
تعلیمتربیت
شیوه های تعلیم و تربیت
امام سجاد)ع(
صحیفة سجادیه
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
سازمان عقیدتی سیاسی ناجاThe Ideological-Political Organization of I. R. I. Police
شاپا
2676-52332676-5241




