موقعیت مکانی مدارس و میزان جرائم ارتکابی علیه دانش آموزان (موردمطالعه: شهرکرد)
(ندگان)پدیدآور
جعفریان, محمدحسنصادقی, حجتاللهغلامیان حسینآبادی, سمیهبالیده, امیناللهرئیسی سرتشنیزی, عباسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدارس ازجمله مراکزی به شمار میروند که ازنظر مکانی با جرائم در ارتباط هستند. هدف این پژوهش بررسی رابطه مکان مدارس و جرائم ارتکابی علیه دانشآموزان در شهرکرد است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و ابزار آن پرسشنامه است. جامعه آماری را مدیران و معلمان مدارس متوسطه دوم در شهرکرد تشکیل دادهاند که (۲۰۰) نفر آنها در (۲۵) مدرسه متوسطه دوم با روش نمونهگیری تصادفی موردمطالعه قرارگرفتهاند. روش تجزیهوتحلیل دادهها آزمونهای آنووا و همبستگی در نرمافزار SPSS، معادلات ساختاری و الگوریتمها در GIS بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کالبدی مکان مدارس با جرائم ارتکابی ازجمله استعمال مواد، جرائم رفتاری-اخلاقی، سرقت و جرائم رسانهای ارتباط معناداری وجود دارد. با بهبود هرکدام از این مؤلفهها، میزان جرائم ارتکابی کاهش مییابد و برعکس. بین (۱۲) جرم شناختهشده، بیشترین جرم مربوط به دعوا و درگیری با میانگین (۳/۸۸)، جرائم مرتبط با فضای مجازی با میانگین (۳/۷۷) و آزار و اذیت جسمی-روحی با میانگین (۳/۷۶) بوده است. همچنین جرائم رسانهای و استعمال مواد به ترتیب بیشترین و کمترین تکرار را داشتهاند.
کلید واژگان
مکان مدارسجرائم ارتکابی
دانش آموزان
شهرکرد
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01




