بررسی تأثیر سبک رهبری تحول گرا بر مدیریت دانش (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی)
(ندگان)پدیدآور
محمد جواد کاملی, دکتراسماعیلی, احمدرضاحاجی تقی زاده, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی با توجه به شرایط خاص منطقهای و وجود مرزهای طولانی با کشورهای همجوار، وجود مسائل قومی و قاچاق کالا در سطح جامعه، استفاده از کادر بومی با فرهنگ-های محیطی خاص این سازمان را نیازمند استفاده از نظرات و رویکردهای رهبری و مدیریت دانش نموده است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر سبک رهبری تحولگرا بر مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی میباشد.
روش: این تحقیق از لحاظ روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شاغل در فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه برآوردی برابر361 نفر محاسبه شده است. بهمنظور نمونهگیری، از روش طبقهای متناسب و برای تعیین روایی ابزار تحقیق، از روایی محتوایی و صوری استفاده شده است. برای سنجش پایایی نیز از آزمون آلفای کرونباخ (آلفای کل 88/0 بوده است.) بهره گرفته شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرم افزار Smart PLS استفاده شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق بیانگر آن است که متغیر نفوذ آرمانی با 8/51 درصد، متغیر ترغیب ذهنی 44/0 درصد، متغیر انگیزش الهامبخش 9/61 درصد، متغیر حمایتهای توسعهگرا 0/51 درصد و در نهایت متغیر رهبری تحولگرا توانسته است 3/70 درصد از تغییرات متغیر مدیریت دانش را تبیین نماید. به عبارت دیگر با پیادهسازی سبک رهبری تحولگرا میتوانیم شاهد بهبود 3/70 درصدی مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی باشیم.
نتیجهگیری: رهبرانی که رفتارهای تحولآفرینی دارند، کارکنان خود را به انجام کارهای فراتر از انتظار، ترغیب میکنند. رهبری تحولآفرین افراد را متغیر و دگرگون میسازد و با ارزشها، اخلاق و موازین اهداف بلندمدت هماهنگ میکند.
کلید واژگان
سبک رهبری تحولگرامدیریت دانش
سازمان دانش بنیان
فرماندهی انتظامی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01




