رابطۀ استفاده از فضای سایبر با گرایش دانش آموزان به خشونت
(ندگان)پدیدآور
حمید خرازانی, سیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقالۀ حاضر با هدف رابطۀ استفاده از فضای مجازی با گرایش دانش آموزان به خشونت با هدف سنجش تأثیر فضای مجازی در گرایشهای پرخاشگرانه دانش آموزان صورت گرفته است. اهمیت این تحقیق از آنجا نشئت میگیرد که امروزه فضای مجازی تأثیرات نامطلوبی در بروز رفتارهای هیجانی پرخاشگرانه در بین دانشآموزان علیه دیگران به وجود آورده است. این فضا، علیرغم جذابیتها، سرگرمیها و پاسخ به کنجکاویهای علمی مانند فیلم و بازیهای رایانهای، روح و روان دانش آموزان را به مخاطره میاندازد. این تحقیق با روش توصیفی – پیمایشی با انتخاب جامعۀ آماری از دانش آموزان منطقه 22 تهران صورت گرفته است. همچنین، برای نمونهگیری ابتدا با محاسبۀ حجم نمونه از طریق معادلۀ کوکران، تعداد 146 نفر انتخاب و نمونهها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از سطح دبیرستانهای منطقه انتخاب شدند. ابزار تحقیق نیز برای جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که قبل از اجرا، اعتبار و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت که درنهایت، دادهها در دو بخش توصیف و آزمون فرضیهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که نقش خانواده در کنترل گرایش به خشونت دانش آموزان بسیار مؤثر بوده و در رتبۀ اول قرار دارد، همچنین، فضای خشونتطلبی در اینترنت و بازیهای اینترنتی نیز در افزایش خشونتطلبی دانش آموزان مؤثر بوده و در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. نتایج نشان میدهد عضویت دانش آموزان در گروههای استفاده کننده در اینترنت و استفاده از بازیهای رایانهای سبب گرایش آنان به خشونت میشود. از طرفی، کنترل و نظارت بر استفادۀ آنان از اینترنت و بازیهای رایانهای سبب کنترل خشونت در این گروه میشود.
کلید واژگان
فضای سایبردانش آموزان
پرخاشگری
اینترنت
بازیهای رایانهای
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینشاپا
1735-93672588-7076




