• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی توسعه سازمانی پلیس
    • دوره 1390, شماره 37
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی توسعه سازمانی پلیس
    • دوره 1390, شماره 37
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی دوباره ی نظریه ی تعارض برای مدیریت تعارض های چندگانه ی هم زمان

    (ندگان)پدیدآور
    اسپیکمن, جیمزرایالز, لاینته
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    603.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف- در این مقاله ی مفهومی سعی شده است تا با استفاده پیچیدگی های اخیر و متون روان شناسی سازمانی به بررسی پدیده های تعارض و تشریح محدودیت های پارادایم پژوهش های حاکم پرداخته شود؛ این پژوهش ها پدیده های تعارض را رویدادی ترتیبی تلقی می کنند که جدای از هم پدید می آیند. طرح/ روش شناسی/ رویکرد- این مقاله به بررسی موضوعی قدیمی در پژوهش مدیریت تعارض می پردازد. به این معنا که موضوع نوع شناسی تعارض گیج کننده است. دیدگاه پیچیدگی این پارادایم بنیادی را به چالش می کشد که در زمینه ی پژوهش تعارض حاکمیت داشته است. پدیده های تعارض هم به ترتیب و هم به طور جداگانه رخ می دهند و مدیران نیز از رفتار حل تعارضی غالب (برای رویارویی با آن) استفاده می کنند. نتایج- این مقاله دو نتیجه دارد: نخست این که راهبردهای رفتاری که در مدیریت تعارض ها پذیرفته می شود بسیار پیچیده است و چند عامل موثر آن ها را مشخص می کند؛ دوم، این که این نظریه فراتر از دیدگاه دوبُعدی است؛ مدیری که با این تعارض های چندگانه ی هم زمان روبه رو است باید تاثیرات احتمالی راهبردهای برگزیده و هم چنین محیط خُرد متغیری که در آن فعالیت می کند را در نظر داشته باشد. اصالت/ ارزش- این مقاله، با فراتر رفتن از دیدگاه دوبُعدی و بررسی دیدگاه اقتضایی- ترتیبی در مدیریت تعارض سازمان، برای نظریه ی تعارض ارزش افزوده داشته است. این مقاله استدلال می کند که پدیده های چندگانه ی تعارض می تواند به طور هم زمان رخ دهد و مدیران باید از رفتارهای گوناگون برای مدیریت موفق تعارض استفاده کنند.
    کلید واژگان
    مدیریت تعارض
    حل تعارض
    تعارض سازمانی
    رفتار فرد
    روابط بین فردی

    شماره نشریه
    37
    تاریخ نشر
    2011-12-22
    1390-10-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا

    شاپا
    2008-2096
    URI
    http://pod.jrl.police.ir/article_9322.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/398140

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مدیریت تعارض از منظر نهج البلاغه 

      محمدی, روح الله؛ خلیلی, رقیه (بنیاد بین المللی نهج البلاغه, 2022-08-23)
      تعارض، جزء طبیعی و امری اجتناب ناپذیر در زندگی روزمره انسانهاست و هر انسانی از مواجهه با آن ناگزیر است. پدیده‌‌ای که دارای دو بعد مثبت و منفی است و به واسطه گستره کمی، کیفی و زمانی‌اش همواره مورد توجه بوده و دیدگاه‌های ...

    • تعارض نخبگان سیاسی و راهبردهای مدیریت آن 

      ترابی, یوسف؛ فاضلی, عبدالرضا (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی, 2013-02-19)
      نقش مؤثر نخبگان سیاسی در تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورها مقوله‌ای مورد توجه است و تحقق این نقش مثبت تا حدود زیادی در گرو انسجام فکری و اجماع‌نظر کلان آنها در عرصه‌های نظری و اجرایی می‌باشد. این انسجام و ...

    • راهکار‌های رفع تعارض در نظریه‌پردازی قرآنی 

      کریمی, مصطفی (2024-02-20)
      قرآن کریم، راهنمای الهی به سعادت و کمال است. بهره‌مندی از هدایت آن، استخراج نظر آن در مسائل گوناگون را می‌طلبد. برای دست‌یازیدن به نظر قرآن، باید تمام آیات مربوط به مسئلهٔ پژوهش را جمع‌آوری کرد و فهم مجموعی از آن‌ها داشت. ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب