ابعاد و ویژگیهای الگوی مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی نیروی انتظامی (مکنا)
(ندگان)پدیدآور
بشیری, مهدیخدایی, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کیفیت و تعالی سازمانی یکی از جنبههای حیاتی ارتقای هر سازمان است. توجه به این مهم باعث میشود که، ضمن دستیابی به بهبودهای مقطعی کیفیت، اهداف تعالی نیز دنبال شود. در این مقاله، ضمن ذکر ضرورت توجه به کیفیت و تعالی در خدمات نیروی انتظامی، به معرفی الگوی طراحیشدة مکنا میپردازیم. همچنین دربارة عناصر مد نظر در الگو، سطوح ممیزی مکنا و ویژگیهای الگو در این مقاله بحث میکنیم. در ادامه نیز مقایسهای تطبیقی با برخی از الگوهای مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی صورت گرفته است و نتیجة آن را به صورت مقایسهای نشان میدهیم. 65 درصد از پلیس کشورهای تحت بررسی این مقاله از استاندارد ایزو 9000 و 31 درصد از الگوی تعالی ای. اف. کیو. ام. (EFQM) به مثابه الگوی مدیریت کیفیت استفاده کردهاند و هیچ یک از پلیسهای بررسیشده الگوی بومی طراحی نکردهاند. همچنین نتایج بررسیها نشان میدهد که الگوی مکنا در سی درصد از مؤلفهها به استاندارد ایزو 9000 شباهت دارد، در 26 درصد از مؤلفهها متأثر از الگوی اروپایی تعالی ای. اف. کیو. ام. است و در 44 درصد از مؤلفهها منحصر به فرد بوده است؛ با توجه به مؤلفههای منحصر به فرد الگوی مکنا، اجرای آن میتواند به ایجاد تحول سازمانی و ارتقای کیفیت در خدمات نیروی انتظامی منجر شود.
کلید واژگان
مدیریت کیفیتتعالی سازمانی
الگوی مکنا
سطوح ممیزی
جوایز و نشانها
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01




