هوش هیجانی : ابزاری برای مدیران
(ندگان)پدیدآور
باقرزاده, داوودعیوضی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
از زمانی که مفهوم هوش، IQ ، در محافل علمی مطرح شد به مدت صد سال چنان سیطره ای بر رفتارهای افراد اعمال می کرد که تمام مردم فعالیت های خود را تحت هدایت هوش خود قلمداد می کردند و پیشرفت ها یا عقب ماندگی های خود را به آن نسبت می دادند. پس از گذشت یک قرن با مشاهده شواهدی، دانشمندان دریافتند که عوامل دیگری علاوه بر IQ باعث موفقیت یا شکست فعالیت ها می شود. آن ها این عامل جدید را هوش هیجانی نامیدند. هوش هیجانی به ساده ترین تعریف عبارتست از توانایی فرد در شناسایی احساسات خود و دیگران و استفاده از آن در برقراری ارتباط موثر در جهت تحقق اهداف خاص. حوزه مدیریت یکی از نخستین جاهایی بود که هوش هیجانی در آن راه پیدا کرد. چرا مدیران با انسان ها کار می کنند و تعاملات انسانی از جنس عاطفه است تا تعقل. از طرف دیگر تحقیقات گلمن نشان داد که تنها 20 درصد موفقیت ناشی از IQ است و 80 درصد بقیه مربوط به توانایی استفاده از هوش هیجانی است. این مقاله در پی آن است تا بطور خلاصه مفهوم هوش هیجانی را مورد بررسی قرار دهد و تاریخچه، کارکردها و فواید آن را در مدیریت سازمان ها مورد بررسی قرار دهد.
کلید واژگان
هوشهوش هیجانی
مدیریت
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2008-12-211387-10-01




