بررسی تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر تعالی سازمانی
(ندگان)پدیدآور
ممبینی, یعقوبنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای در حال تغییر، فرایند یادگیری متحول شده است. دنیای سازمانی و کسبوکار حالت ثبات ندارد و آنچه در گذشته بهخوبی مؤثر بود در آینده ممکن است مؤثر نباشد. از این رو باید از طریق یادگیری عاداتی جدید کسب کنیم تا سازمانمان به سازمانی یادگیرنده تبدیل شود؛ در این صورت بقا و موفقیت آن حتمی و قطعی خواهد بود. مدیریت کیفیت یکی از ابزارهایی است که میتواند سازمان را به سمت یادگیری و تعالی سازمانی سوق دهد. در این مقاله، تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر یادگیری سازمانی بررسی شده است. همچنین نقش میانجیگری یادگیری سازمانی به مثابه توانمندی برتر برای سازمانها در رابطة بین مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی بررسی شده است. دادههای پژوهش از شرکتهای تولیدی شهر صنعتی رشت گردآوری شده است. روش پژوهشْ توصیفی از نوع پیمایشی است. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمعآوری شده و برای تحلیل دادهها از الگوسازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیریت کیفیت فراگیر با میانجیگری یادگیری سازمانی بر روی تعالی سازمانی تأثیرگذار است.
کلید واژگان
مدیریت کیفیت فراگیریادگیری سازمانی
تعالی سازمانی
الگوسازی معادلات ساختاری
الگوریتم حداقل مربعات جزئی
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01




