تبیین روابط توانمندسازی و مدیریت دانش مدیران آموزشی ناجا
(ندگان)پدیدآور
قراری, محمدیاوری, امیرحسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدیران آموزشی مهمترین عامل مؤثردر انتقال دانش نظری و مهارتی به کارکنان ناجا در توانمند نمودن آنها برای انجام مأموریتهای محوله میباشند. این تحقیق باهدف تبیین روابط توانمندسازی ومدیریت دانش مدیران آموزشی ناجا وارائه یک الگو انجام شده است. این تحقیق ازنظر روش ازنوع تحقیق ترکیبی (آمیخته) بود. جامعه آماری دربخش کیفی شامل خبرگان، متخصصین و اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور به تعداد 25 نفر که بصورت روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. با بهکارگیری تکنیک دلفی در سه مرحله، دادههای مورد نیاز گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفت ودر نهایت مدل مفهومی تعیین شد. بخش کمّی جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان، معاونان، رؤسا، مدیران و مدرسین در حوزه آموزش ناجا در سراسر کشور بودند که تعداد کل آنها برابر با 1673 نفر بود. پس از آزمون مدل پیشنهادی با پرسشنامه محقق ساخته، با نتایج بهدست آمده از معادلات ساختاری در نهایت الگوی توانمندسازی مدیران آموزشی ناجابا رویکرد مدیریت دانش طراحی گردید. یافتههای تحقیق حاکی ازآن است که در این مدل، متغیر توانمندسازی با پنج بَعد و مدیریت دانش با چهار بُعد نهایی شدند.از بین ابعاد تشکیل دهنده مدیریت دانش، بَعد تسهیم دانش و از بین ابعاد توانمندسازی، بُعد فرهنگی- ارزشی، بیشترین میزان تأثیر را در ساخت مدل داشتند. یافتههای این پژوهش نشان داد که مدیریت دانش با ضریب 94/0 برتوانمندسازی مدیران آموزشی ناجا تأثیرگذار بود.براساس یافتههای تحقیق،سازمان میتواند بابکارگیری این الگو،درتدوین اهداف، برنامهها، راهبردها، رشد و بالندگى در زمینه توانمندسازی مدیران آموزشی ناجا بهره بردارى نماید.
کلید واژگان
توانمندسازیمدیریت دانش
مدیران آموزشی ناجا
تکنیک دلفی
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزش ناجاسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشیعضو هیات علمی




