بررسی نقش رضایت شغلی در تعهد سازمانی در یک سازمان آموزشی
(ندگان)پدیدآور
عابدی کوشکی, سارارضا زین آبادی, حسننوه ابراهیم, عبدالرحیمجعفرنژاد, احدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کارکنان متعهد سازمان ها نه تنها خود را عضو پیوستهای از سازمان میدانند بلکه از اهداف و ارزشهای سازمانی حمایت میکنند و برای تلاش مضاعف در سازمان اشتیاق زیادی نشان میدهند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رضایت شغلی بر تعهد سازمانی مدرسان در یک سازمان آموزشی می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی محسوب می شود. جامعه ی مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه نواحی چهارگانه کلانشهر کرج بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای و جدول کرجسی مورگان تعداد 403 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های استاندارد استفاده شد که همه ی آنها از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بودند. پس از بررسی پایایی و روایی سازه ابزارها، فرضیه های پژوهش با روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از وجود همبستگی بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی معلمان است. همچنین در بین ابعاد سه گانه رضایت شغلی (رضایت درونی ، رضایت بیرونی و رضایت عمومی)، رضایت بیرونی و عمومی تبیین معناداری از تعهد سازمانی معلمان داشته اند. یافته های این پژوهش اهمیت تقویت رضایت شغلی مدرسان را در سازمان های آموزشی مورد تأکید قرار می دهد.
کلید واژگان
رضایت شغلیتعهد سازمانی
معلمان
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزش ناجاسازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمی تهراندانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
آموزش و پرورش




