بررسی و تحلیل برنامه درسى مرتبط با آموزش درجهدارى رسته انتظامى ناجا و ارایه راهکارهای اثربخش در این زمینه
(ندگان)پدیدآور
اسلامیان, حسناسلامیان, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و تحلیل برنامه درسى آموزش درجه دارى رسته انتظامى ناجا و ارایه راهکارهای اثربخش در این زمینه بوده است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی از نوع اکتشافی بوده که با استفاده از مطالعات متعدد کتابخانه ای و مطالعه دقیق منابع علمی مرتبط با دروس آموزشی نیروی انتظامی و برنامه درسی تفصیلی درجه دارى رسته انتظامى ناجا، به تشریح و تدوین دقیق برنامه درسی بر مبناى اهداف برنامه درسى در ابعاد سه گانه (توسعه دانش، مهارت و نگرشهاى حرفهاى در محیط کار، تسهیل انطباق در محیط کار، تسهیل یادگیرى در محیط کار) پرداخته شده است. اهم یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است: 1- دروس مرتبط با برنامه درسی درجه داری رسته انتظامی ناجا شامل: پى جویى انتظامى جرایم،ایست و بازرسى نفر، خودرو و اماکن، پیشگیرى انتظامى جرایم، نگارشهاى انتظامى، خدمات انتظامى در سوانح و بلایا، حفاظت از اماکن و تأسیسات، گشت انتظامى،آشنایى با طرحهاى انتظامى، ابلاغ اوراق قضایى،کاربرد رایانه در امور انتظامى، آمادگى جسمانى و دفاع شخصى، تشکیل پرونده قضایى، کنترل اجتماعات، دستگیرى، بازداشت و بدرقه متهمان، آشنایى با نحوه برخورد با بستههاى مشکوک، سلاح شناسى و منش اجتماعى میباشند که متناسب با هرکدام از این دروس، دانش، مهارت و نگرشهاى مورد انتظار و عملکرد و توانمندىهاى مورد انتظار به ارایه شدند. 2- شاخصهاى تسهیل انطباق برنامه درسی تفصیلى درجهدارى رسته انتظامى در محیط کار شامل: رفتار همسو با ارزشها و هنجارهاى مطلوب سازمان، انجام وظیفه در شرایط و موقعیتهاى مختلف انطباق رفتار با قوانین و مقررات جارى و جدید، نظم پذیرى درموقعیتهاى مختلف سازمانى و عملیاتى، هماهنگى و همکارى با سلسله مراتب و همکاران، رعایت اصول و آداب انتظامى، تشخیص خوب از بد، کار درست از کار نادرست، تعهد به اهداف و ارزشهاى سازمان، علاقه مند به عضویت در سازمان میباشند. 3- شاخصهاى تسهیل یادگیرى برنامه درسی تفصیلى درجه داراى رسته انتظامى در محیط کار شامل: توسعه الگوهاى رفتارى جدید (خلاقانه) در نتیجه تجارب کارى، توانایى کشف و اصلاح خطاها و نواقص کارى خود و دیگران، جست و جو گرى و تحلیل شرایط و عوامل خارجى مرتبط با مأموریت، امکان بازآفرینى رفتار و تجارب آموخته شده در عمل، الگوپذیرى رفتارهاى مورد انتظار در سازمان توانایى درک و تفسیر محیط اجتماعى (انتظارات مترتب بر نقش، مدل ها و مقایسه هاى اجتماعى)، عبرت از رفتارها و وقایع ناخوشایند در سازمان، توانایى توسعه ارتباطات همه جانبه اثربخش در محیط کار و تسلط و اعتماد به نفس در محیط کار می باشند.
کلید واژگان
برنامه درسىآموزش درجه دارى
رسته انتظامى ناجا
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01




