پلیس و ضرورت آموزش های حقوق بشری
(ندگان)پدیدآور
صوفی زمرد، قادر زارع مهدوی، داود محبوبی, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: یکی از اولویت های کشورها در اداره امور داخلی خود، برقراری نظم و امنیت است .امنیتی که بر پایه رضایتمندی شهروندان و کنترل اقتدارآمیز آن توسط دولت به عنوان مهمترین نهاد تأمین کننده آن استوار باشد. پلیس نیز در ایجاد و استقرار امنیت و تنظیم روابط افراد و گروه های اجتماعی با یکدیگر در بستر صلح و آرامش نقش بسیار اساسی دارد که هرگونه ناکارآمدی در این زمینه، نظم اجتماعی را دچار ناهنجاری ، ناامنی و نقض حقوق را در ابعاد گوناگون ایجاد می کند. با مطالعه سرفصل های آموزشی مراکز آموزش درجه داری پلیس و تطبیق آن با اسناد حقوق بشری پلیس سعی دارد ضرورت رویکرد های مبتنی بر رعایت حقوق بنیادین افراد و تعامل خلاق با شهروندان به تشریح شاخص های آموزش پلیس شهروند مدار و همسویی آن با معیارهای حقوق بشری و ضرورت این امر در دو جنبه تدابیر قهر آمیز و پیشگیرانه بپردازد.
روش تحقیق: لذا نگارنده در این نوشتار از نظر جمع آوری اطلاعات و داده ها به شیوه کتابخانه ای و از نظر هدف کاربردی است.
یافته ها: از جمله مهم ترین ضروریات پلیس امروز، آموزش حقوق شهروندی از حیث رعایت کرامت بزهکار و بزهدیده می باشد. از سوی دیگر، رعایت موازین حقوق بشری در پیشگیری پلیسی از جرم، از جمله دیگر ضروریات آموزش پلیس می باشد.
نتیجه گیری: در راستای تحقق چنین هدفی بازنگری منابع و متون آموزشی متناسب با تحولات تقنینی و اصول حقوق بشری، تغییر روش های آموزشی از شیوه های صرفاً نظامی گونه به شیوه های مشارکتی در بستر محیط تعاملی، تدوین اصول راهنما و گنجاندن آن در تمام سطوح آموزشی پلیس پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
آموزشپلیس
موازین حقوق بشری
امنیت
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01




