ارائه مدل تداخلات ترافیکی وسایل نقلیه با عابران پیاده در تقاطع چهارراهی
(ندگان)پدیدآور
میرزا بروجردیان, امینایلخانی, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سفرهای درون شهری به شکلهای مختلف با وسایل نقلیه یا به صورت پیاده انجام میشود ولیکن در تمام سفرها بخشی از سفر ناگزیر به صورت پیاده انجام میگیرد که عمدتا در برگیرنده تقاطعات و محلهای نزدیک مبدا و مقصد میباشد. ازطرفی تصادفات به عنوان آسیبهای حملو نقل شناخته میشود و تقاطعات یکی از نقاط پرخطر است. در این تحقیق اثر حجم تردد عابرپیاده و وسایلنقلیه در تقاطعات بررسی شده است.
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تداخلات ترافیکی وسایلنقلیه با عابرانپیاده در تقاطع چهارراهی میباشد. . به منظور مدلسازی از روش رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. برحسب دادههای موجود حجم تردد وسایلنقلیه، حجم تردد عبور عابرپیاده و تعداد خطوط در تقاطع به عنوان متغیر مستقل و تعداد تداخلات به وجود آمده به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد دادههای مربوط به چهار تقاطع در مرکز شهر تهران در طی سالهای 1389 تا 1393 گردآوری شده است. . یافتههای بدست آمده حاکی از آن است که در بین سالهای 89 تا 93 در تقاطع دو خطه تعداد عبور عابر پیاده تاثیر مثبتی بر تداخلات ترافیکی داشته است. همچنین در تقاطع سه خطه هم حجم تردد بالای عابر پیاده باعث تصادف بوده و هم حجم وسایلنقلیه، با این حال در این تقاطع بیشترین تاثیر برای حجم بالای وسایلنقلیه بوده است و در تقاطع چهارخطه حجم بالای تردد وسایلنقلیه و حجم بالای عبور عابرین موجب رشد تداخلات ترافیکی شده است.
کلید واژگان
تداخل ترافیکیعابرین پیاده
وسایلنقلیه
تقاطع
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاسازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه علوم و تحقیقات واحد شاهرود




