تعیین شاخص حوا سپرتی بر اثر تابل وهای تبلیغاتی در را ههای برو نشهری
(ندگان)پدیدآور
رضا احدی, محمدبیاتی, بامدادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رانندگی یک فعالیت پیچی ��ده و واضح است که رانندگی ب یدقت یکی از عوامل مؤثر بر تصادفات
بزرگراهی بوده است. بنابراین محیط ساخته شده جاد هها از نظر پش ��تیبانی رانندگان در داشتن عملکرد
رانندگی ایمن بسیار حائز اهمیت است. یکی از عوامل حوا سپرتی خارجی، علائم تبلیغاتی حاشی های
در جاد هه ا هس ��تند که موجب افزایش حجم اطلاعات بصری و شلوغی میدان دید رانندگان م یشوند.
بس ��یاری از کارشناسان عقیده دارند که تبلیغات حاشیه جاد های به پیچیدگی بیشتر محیط دید راننده و
حوا سپرتی کمک م یکند. تبلیغات حاشیه جاد های تأثیرات زیانباری بر واپایش محل خطوط حرکتی و
افزایش بار ذهنی و تمرکز چش مها داشته و زمان واکنش را کند م یکنند. در این تحقیق، به منظور بررسی
مشکلات ایمنی مذکور نمون های تهیه شده است که در تهیه آن از نظرات کارشناسان، پرس شنامه، روش
AHP کم ��ک گرفته ش ��ده است. نام مدل فوق شاخص تأثیرگذار حوا سپرتی تعیین شد. به کمک این
مدل مقدار هر شاخص را با توجه به مش ��اهد هها و وضع تابلوهای تبلیغاتی در هر محور مورد بررسی
قرار داده و نسبت به میزان ایجاد حوا سپرتی بیش از حد توسط تابل وهای تبلیغاتی در مسیر تصمی مگیری
م یشود. با تکیه بر نتایج تحقیق فوق و سایر تحقیقات مشابه برای تعیین میزان حوا سپرتی ایجاد شده
توسط تابلوهای تبلیغاتی، رو شهایی مناسب را ههای کش ��ور تعیین و میزان تأثیرگذاری آنها بر ایمنی
مشخص م یشود.
کلید واژگان
ایمنیشاخص حوا سپرتی
تصادف
تبلیغات تابلوهای تبلیغاتی برو نشهری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01




