تدوین الگوی پیش بینی رفتار رانندگان متخلف بر اساس نظریۀ رفتار برنامهریزیشده
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی قوام, صغریکشفی, سید سعیدنوع مدرک
Textترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بنا بر آمارهای پزشکی قانونی از سال 1390 تا 1397، متوسط مرگومیر ناشی از تصادفات در ایران، سالانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. در بین عوامل مؤثر بر بروز تصادف، نقش تعیینکنندۀ نگرشها و باورهای هنجاری رانندگان در نحوه و میزان رعایت قوانین رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادههای توصیفی – تحلیلی، از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل متخلفان رانندگی شهر تهران بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، حجم نمونه ٣٩٠ نفر در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامۀ پژوهشگرساختۀ 44 آیتمی بر اساس مؤلفههای نظریۀ رفتار برنامهریزیشده و چکلیست تخلفات حادثهساز هفدهگانه بود. در تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی همچون فراوانی و میانگین و انحراف معیار و همچنین از روشهای آمار استنباطی مانند روش معادلات ساختاری، تحلیل رگرسیون و ضریب تمیزی استفاده شد. یافتهها: یافتههای بهدستآمده حاکی از توان بالای مؤلفههای نگرش، قصد رفتاری، باورهای هنجاری و کنترل رفتاری ادراکشدۀ این نظریه در پیشبینی رفتار متخلفان رانندگی با سطوح متفاوت حادثهسازی است. تفاوت بین دو گروه رانندۀ حادثهساز کمتخلف و پرتخلف در این بود که رانندگان حادثهساز کمتخلف، باور کنترل ادراکشدۀ قویتری نسبت به گروه دیگر داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نقش تأثیرگذار نگرشها و باورهای هنجاری در تعیین رفتار رانندگان، طراحی برنامههای مداخلهای در تقویت نگرشهای مثبت نسبت به رعایت ایمنی ترافیکی، از اهمیت زیادی برخوردار است.
کلید واژگان
رانندهتخلفات رانندگی
پیشبینی
نظریۀ رفتار برنامهریزیشده
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه علامه طباطباییاستادیار دانشگاه علوم انتظامی




