تأثیر واگذاری نقش همیار پلیس به کودکان بر یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, صدیقه ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پلیس راهور ناجا در سالهای اخیر، توجه ویژهای را به آموزش کودکان و نوجوانان از طریق اجرای برنامههای «همیاران پلیس» و «پلیسیاران نوجوان» معطوف نموده است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر واگذاری نقش همیار پلیس بر یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی در کودکان انجام شده است. اینپژوهش، نیمهآزمایشی و طرح آن بهصورت پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه است. جامعۀ آماری پژوهش را کودکان پسر 10 تا 12 سالۀ شهر تهران تشکیل دادهاند و از بین آنها، 30 کودک به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه، 15 نفر). سپس پرسشنامهای روا و پایا (آلفای کرونباخ 91/0) درمورد قوانین راهنمایی برای کودکان طراحی و در اختیار آنها قرار گرفت. در ادامه به گروه آزمایش، نقش همیار پلیس واگذار شد و سه هفته بعد، مجدداً همان پرسشنامه در اختیار هردو گروه قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که نمرات گروه گواه در دو مرحلۀ آزمون قوانین رانندگی تغییر چندانی نداشتند؛ درحالیکه در گروه همیاران، این میانگین پس از واگذاری نقش همیار پلیس، افزایش زیادی داشت. همچنین، میانگین نمرات آزمون کودکان در دو گروه آزمایش و گواه، در ابتدای پژوهش کاملاً مشابه بود؛ اما پس از واگذاری نقش همیار پلیس به گروه آزمایش، تفاوت قابلتوجهی بین نمرات دو گروه ایجاد شد. بهاینترتیب، با واگذاری نقش همیار پلیس به کودکان، یادگیری آنها بهطور قابلتوجهی در سه سطح نگرش، دانش و رفتار بهبود مییابد.
کلید واژگان
نقشیادگیری
همیار پلیس
کودک
قوانین راهنمایی و رانندگی
جامعهپذیری
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01