پیش بینی شدت تصادف در تقاطعهای چراغدار با استفاده از مدل لوجیت ترتیبی
(ندگان)پدیدآور
بهنود, حمیدرضابرهوم, اردشیرمیربهاء, بابکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چراغهای راهنمایی به عنوان روشی برای بهبود ایمنی ترافیک و عملکرد در تقاطعها در نظر گرفته میشوند. تعداد زیادی از تصادفات در تقاطعها رخ میدهند و این تصادفات باعث خسارتهای مالی، آسیب دیدگی، و حتی در بعضی موارد منجر به مرگ میشوند. این تحقیق به منظور پیشبینی شدت تصادف در تقاطعهای چراغدار شهر قزوین انجام شده و متغیرهای موثر بر وقوع تصادفات شدید را بررسی میکند. دادههای تصادف براساس گزارشهای پلیس شهر قزوین و دادههای ارائه شده توسط معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری قزوین مورد استفاده قرار گرفته که شامل 288 تصادف در سالهای 93 تا 95 در 38 تقاطع چراغدار شهر قزوین است. گزارش تصادفات شامل توصیف شرایطی است که تصادف در آن رخ داده است. این تصادفات بر اساس شدت آنها به ترتیب در سه دسته خسارتی، جرحی و فوتی که بر اساس آمارها (128 تصادف خسارتی، 156 تصادف جرحی، 4 تصادف فوتی) دستهبندی شدهاند. در این تحقیق مدل لوجیت ترتیبی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که حضور بعضی از متغیرها مانند زمان تصادف در روز، نرخ حجم تقاطع و وجود جزیره، در واقع احتمال وقوع یک تصادف با شدت زیاد را کاهش میدهند و بر عکس حضور بعضی از متغیرها مانند تصادفات در فصل تابستان، نوع برخورد، نحوه برخورد، تردد عابرین پیاده و تعداد خطوط در احتمال وقوع یک تصادف با شدت زیاد را افزایش میدهند.
کلید واژگان
تقاطع های چراغ دارمدل لوجیت ترتیبی
شدت تصادف
تقاطع های درون شهری
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینیدانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی




