• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1398, شماره 31
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1398, شماره 31
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی پارامترهای مؤثر بر شدت تصادفات بزرگراهی در شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    مهماندار, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    712.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اکتشاف و تجزیه‌وتحلیل پارامترهای مهمی که باعث وقوع تصادفات در بزرگراه‌ها می‌شوند، می‌تواند به بهبود ترافیک کمک کنند. این مقاله به یک مسئلۀ بهینه‌سازی چندپارامتری در راستای شناسایی پارامترهای مؤثر بر شدت تصادفات بزرگراهی در شهر تهران اشاره دارد و از یک مدل ترکیبی شبکۀ عصبی و الگوریتم ژنتیک برای انجام تجزیه‌وتحلیل استفاده می‌کند. روش این پژوهش، توصیفی- مقطعی است. جامعۀ آماری این پژوهش را داده‌های تصادفات در بزرگراه‌های شهر تهران در طول سال‌های 1394 تا 1396 تشکیل می‌دهند. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از مدل ترکیبی شبکۀ عصبی و الگوریتم ژنتیک، پارامترهای مؤثر بر شدت تصادفات در شهر تهران شناسایی و اولویت‌بندی گردند. به این منظور در مدل ترکیبی، میزان شدت تصادف به‌عنوان متغیر وابسته و 4 دستۀ کلی از متغیرها یعنی آب‌وهوا، جاده، وسیلۀ نقلیه و راننده به‌عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است. سپس با استفاده از روش هوش مصنوعی و پیش‌پردازش داده‌ها، ساختار بهینۀ مدل شبکۀ عصبی تعیین و در نهایت، نتیجۀ مدل شبکۀ عصبی به‌عنوان ورودی الگوریتم ژنتیک در نظر گرفته شد. یافته‌ها علاوه بر تعیین پارامترهای اصلی مؤثر بر شدت تصادفات (رفتار راننده، چگونگی حرکت وسیلۀ نقلیه، نوع وسیلۀ نقلیه و وضعیت ایمنی سطح سواره‌رو بزرگراه‌ها) نشان می‌دهد که الگویتم ترکیبی، عملکرد خوبی در شناسایی پارامترهای مؤثر بر شدت تصادفات دارد و می‌تواند یک بینش جدید را در راستای طراحی الگو در جهت درک بهتر و پیشگیری از حوادث مرتبط با آسیب‌های تصادفات در آینده فراهم سازد.
    کلید واژگان
    الگوریتم ژنتیک
    ایمنی ترافیک
    بهینه‌سازی
    تصادفات بزرگراهی
    شبکۀ عصبی

    شماره نشریه
    31
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_93559.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395646

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب