• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1398, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1398, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی نقاط حادثه‌خیز راه‌های برون‌شهری با استفاده از روش مدل‌سازی فازی (مطالعۀ موردی: محور قزوین - لوشان)

    (ندگان)پدیدآور
    احسانی سهی, مجیدسهی, احسانی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.274 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: نقاط حادثه‌خیز، نقاطی هستند که احتمال وقوع تصادف در آن‌ها به‌طور غیرعادی بالاتر از دیگر نقاط می‌باشد؛ بنابراین شناسایی چنین نقاطی از جایگاه ویژه‌ای در تمام پروژه‌های ایمنی راه‌ها برخوردار است. به‌دلیل بالابودن آمار تصادفات ترافیکی در کشورمان، لزوم این موضوع بیش‌ازپیش موردتأکید است. روش: در این پژوهش، از سیستم استنتاج فازی نوع سوگنو جهت مدل‌سازی تصادفات بر اساس متغیرهای مستقل تأثیرگذار استفاده شد. در ابتدا، اطلاعات یک دورۀ دوساله از تصادفات محور قزوین - لوشان به طول 72 کیلومتر جمع‌آوری شد. همچنین داده‌های مربوط به هندسۀ محور (نظیر عرض سواره‌رو، تراکم کاربری حاشیۀ راه، عرض شانه، شیب طولی و امثالهم) از طریق برداشت میدانی جمع‌آوری شد. سپس با تقسیم محور موردنظر به قطعات همگن قوس افقی و راستای مستقیم، عمل مدل‌سازی فازی برای هریک صورت گرفت. بعد از اعتبارسنجی نتایج مدل فازی، مقادیر خروجی مدل فازی به‌ازای مقادیر متغیرهای ورودی ارائه شد. یافته‌ها: نتایج نشان از اهمیت متغیرهای عرض سواره‌رو، عرض شانه، شیب طولی، تعداد قوس افقی و در نهایت مجموع درجات قوس افقی بر متغیر وابستۀ شاخص تصادف در قطعات قوس افقی دارد. همچنین در راستای مستقیم، متغیرهایی نظیر تراکم کاربری زمین، عرض سواره‌رو و عرض شانه بر شاخص تصادف تأثیرگذار بوده‌اند. سرانجام برای شناسایی نقاط حادثه‌خیز، قطعاتی که شاخص تصادف آن‌ها (پیش‌بینی‌شده از مدل فازی) بالاتر از سطح اطمینان 90 درصد قرار گرفته‌ است، به‌عنوان قطعات حادثه‌خیز شناسایی شدند. نتایج و پیشنهادها: نتایج حاکی از عملکرد مناسب مدل ایجادشده با روش استنتاج فازی می‌باشد. به‌علاوه، استفاده از مدل فازی این مزیت را دارد که علاوه بر شناسایی صحیح نقاط حادثه‌خیز، عوامل مؤثر و شدت تأثیر هریک از آن‌ها نیز آشکار گردیده و کمک می‌کند تا اقدامات درستی در جهت افزایش ایمنی در این نقاط انجام شود.
    کلید واژگان
    مدل‌سازی
    منطق فازی
    سیستم استنتاج فازی
    نقاط حادثه‌خیز
    مدل پیش‌بینی تصادف

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت ترافیک دانشگاه علوم انتظامی امین
    گروه مهندسی حمل‌و‌نقل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_93048.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395642

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب