طراحی مدل مکانیابی شمارنده های ترافیکی با هدف استخراج حجم ترافیک در شبکۀ راهها
(ندگان)پدیدآور
فائزی, سید فرزینبهروزی, اسدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آمار تردد وسایل نقلیه از اساسیترین و مهمترین آمارهای موردنیاز در مدیریت حملونقل است. امروزه ترددشمارها بهعنوان یکی از روشهای نوین اخذ اطلاعات برخط لحظهای در مدیریت ترافیک مطرح است. باوجود اهمیت نصب و استقرار چنین تجهیزاتی، مهمترین مسئله و دغدغه، تعیین مکان بهینۀ نصب آنها است تا بتوان به آمار قابلاستنادی بهمنظور مدیریت راهها دست یافت؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش، ارائۀ مدلی برای مکانیابی ترددشمار درراههای برونشهری بهمنظور استخراج مقدار بهینۀ AADT خواهد بود. روش: پس از جمعآوری میدانی (محور بندرعباس - میناب) دادههای ترافیکی نمونۀ موردی و تجزیهوتحلیل آماری آنها، مسئله به کمک توابع جبری ریاضی مدلسازی شده است. در مدل ارائهشده در این پژوهش، محدودیتهایی از قبیل محدودیتهای هندسی، فیزیکی و بودجه بر تابع هدف مسئله اعمال شده است که در سه حالت مجزا دستیابی به مناسبترین پوشش مسیر در کنار کمترین خطای AADT مدنظر قرار گرفته است. یافتهها: با استخراج آمار ترددشمار مستقر در محور و مشاهدۀ روند تغییرات ترافیک در سال 1395 مشخص شد که ترافیک در ماههای اردیبهشت به میانگین تردد سالیانۀ محور نزدیکتر است. همچنین روزهای یکشنبه، دوشنبه و سهشنبه و ساعات 09:00 تا 11:00 و 14:00 تا 19:00، مناسبترین گزینهها برای برداشت و ثبت ترافیک هستند. با استفاده از دادههای ترافیکی حاصل از یک محل شمارش دائمی، ضرایب تغییرات ساعتی، روزانه و ماهانۀ ترافیک برای هرکدام از نقاط کنترل تعیین شد؛ سپس مقدار متناظر ترافیک ساعتی، روزانه و ماهانه محاسبه شد. با اطلاعات بهدستآمده، AADT تخمین زده شد و بعد از تخمین AADT برای هرکدام از نقاط کنترل ترافیک، AADT محور مشخص شد. درنهایت مناسبترین تابع برای مکانیابی ترددشمارها با توجه به سه محدودیت، هندسی، فیزیکی و بودجۀ در دسترس تعیین شد. نتیجهگیری: با توجه به مدل ریاضی میتوان نتیجه گرفت که افزایش تعداد شمارندههای ترافیکی لزوماً افزایش دقت تخمین AADT را بههمراه نخواهد داشت. تحلیل حساسیت نشان داد که با تخصیص 2 هزار میلیون ریال هزینه برای یک بازۀ زمانی 5 ساله، مناسبترین پوشش مسیر در کنار کمترین خطای AADT حاصل خواهد شد.
کلید واژگان
مکانیابیترددشمار
مدل ریاضی
حجم ترافیک
گمز
بندرعباس
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاسازمان پدید آورنده
استادیار گروه عمران،دانشگاه پیام نور،تهران،ایرانگروه عمران،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران