• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1397, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1397, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مدل مکان‌یابی شمارنده های ترافیکی با هدف استخراج حجم ترافیک در شبکۀ راهها

    (ندگان)پدیدآور
    فائزی, سید فرزینبهروزی, اسد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.315 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: آمار تردد وسایل نقلیه از اساسی­ترین و مهم­ترین آمارهای موردنیاز در مدیریت حمل‌ونقل است. امروزه تردد­شمارها به‌عنوان یکی از روش­های نوین اخذ اطلاعات برخط لحظه­ای در مدیریت ترافیک مطرح است. باوجود اهمیت نصب و استقرار چنین تجهیزاتی، مهم­ترین مسئله و دغدغه، تعیین مکان بهینۀ نصب آن‌ها است تا بتوان به آمار قابل‌استنادی به‌منظور مدیریت راه­ها دست ‌یافت؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش، ارائۀ مدلی برای مکان‌یابی ترددشمار درراه‌های برون‏شهری به‌منظور استخراج مقدار بهینۀ AADT خواهد بود. روش: پس از جمع­آوری میدانی (محور بندرعباس - میناب) داده‌های ترافیکی نمونۀ موردی و تجزیه‌وتحلیل آماری آن­ها، مسئله به کمک توابع جبری ریاضی مدل‏سازی شده ­است. در مدل ارائه‌شده در این پژوهش، محدودیت­هایی از قبیل محدودیت­های هندسی، فیزیکی و بودجه بر تابع هدف مسئله اعمال‌ شده است که در سه حالت مجزا دستیابی به مناسب­ترین پوشش مسیر در کنار کمترین خطای AADT مدنظر قرار گرفته است. یافته‌ها: با استخراج آمار ترددشمار مستقر در محور و مشاهدۀ روند تغییرات ترافیک در سال 1395 مشخص شد که ترافیک در ماه‌های اردیبهشت به میانگین تردد سالیانۀ محور نزدیک­تر است. همچنین روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه­شنبه و ساعات 09:00 تا 11:00 و 14:00 تا 19:00، مناسب­ترین گزینه­ها برای برداشت و ثبت ترافیک هستند. با استفاده از داده­های ترافیکی حاصل از یک محل شمارش دائمی، ضرایب تغییرات ساعتی، روزانه و ماهانۀ ترافیک برای هرکدام از نقاط کنترل تعیین شد؛ سپس مقدار متناظر ترافیک ساعتی، روزانه و ماهانه محاسبه شد. با اطلاعات به‌دست‌آمده، AADT تخمین زده شد و بعد از تخمین AADT برای هرکدام از نقاط کنترل ترافیک، AADT محور مشخص شد. درنهایت مناسب­ترین تابع برای مکان‌یابی ترددشمارها با توجه به سه محدودیت، هندسی، فیزیکی و بودجۀ در دسترس تعیین شد. نتیجه‌گیری: با توجه به مدل ریاضی می‌توان نتیجه گرفت که افزایش تعداد شمارنده­های ترافیکی لزوماً افزایش دقت تخمین AADT را به‌همراه نخواهد داشت. تحلیل حساسیت نشان داد که با تخصیص 2 هزار میلیون ریال هزینه برای یک بازۀ زمانی 5 ساله، مناسب­ترین پوشش مسیر در کنار کمترین خطای AADT حاصل خواهد شد.
    کلید واژگان
    مکان‌یابی
    ترددشمار
    مدل ریاضی
    حجم ترافیک
    گمز
    بندرعباس

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه عمران،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
    گروه عمران،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_91444.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395617

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب