• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1397, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1397, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدلسازی عوامل تأثیرگذار در شدت تصادفات عابرپیاده با استفاده از روش تحلیل عاملی و رگرسیون لجستیک

    (ندگان)پدیدآور
    ندیمی, نویدبار فروشنده رودسری, کیوان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    857.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پیاده‌روی یکی از جنبه‌های اجتناب‌ناپذیر حمل‌و‌نقل شهری است و شهروندان برای انجام امور روزانه ناگزیر به طی نمودن بخشی از مسیر به صورت پیاده هستند. در سفرهای کوتاه انتخاب پیاده‌روی تا مقصد توسط کاربران، مهمترین شاخص در تجلی سلامت ترافیک شهری است. حفظ و بهبود ایمنی تردد عابرپیاده، مهمترین عامل در تشویق آنها نسبت به انتخاب پیاده‌روی است. روش: در این پژوهش با مطالعه و بررسی تصادفات عابرین‌پیاده و عوامل تأثیرگذار در آن در دو منطقه پرازدحام شهر رشت، نسبت به مدلسازی‌‌ تصادفات عابرپیاده جهت شناخت و درک بهتر پارامترهای مؤثر بر ایمنی تردد عابرین، اقدام شده است. جهت مدلسازی و تعیین معادله، از تحلیل عاملی و رگرسیون لجستیک، استفاده شده است. متغیر وابسته در اینجا، شدت تصادفات عابرپیاده (جرحی و فوتی) بوده و متغیرهای مستقل نیز عوامل تاثیرگذار در تصادفات عابرین هستند. در گام نخست، متغیر‌های مستقل با توجه به فراوانی آنها در تصادفات (جرحی و فوتی) بصورت عامل‌های (گروه‌های) جدید جهت کاهش متغیرها دسته‌بندی شده‌ و در ادامه رابطه عامل‌های جدید با متغیر وابسته در معادله‌ای با استفاده از رگرسیون لجستیک تعیین می‌شود. نتایج: نتایج نشان می­دهد که سن عابرپیاده رابطه معکوسی با شدت تصادفات داشته است. بدین­معنا که با افزایش متغیر سن، تصادفات جرحی کاهش می‌یابد. همچنین به لحاظ زمانی بیشترین تصادفات جرحی عابرین در نیمه دوم سال و همچنین اواخر هفته رخ داده که می‌تواند ناشی از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و تردد بیشتر در این ایام باشد. پیشنهادها: بایستی توجه ویژه­ای به گروه‌های سنی آسیب‌پذیر، که عمدتاً جوانان و نوجوانان هستند، صورت پذیرد. همچنین به علت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در نیمه دوم سال و تردد بیشتر دانشجویان در این دو منطقه شهر رشت و نیز شرایط جوی در ماه‌های پاییز و زمستان می‌بایست تمهیدات لازم جهت کاهش تصادفات عابر‌پیاده لحاظ شود. از طرفی با برگزاری کلاس‌های آموزشی مختص عابران، ارتقاء آگاهی عمومی از طریق رسانه‌های جمعی، فرهنگ‌سازی لازم جهت استفاده از تسهیلات تردد ایمن مثل پل‌عابر پیاده، عبور از گذرگاه‌های عابرپیاده، توجه به چراغ راهنمایی و ... می­توان گامی مثبت در جهت کاهش تصادفات عابرین‌ برداشت.
    کلید واژگان
    تصادفات
    ایمنی
    عابرپیاده
    رگرسیون لجستیک
    تحلیل عاملی

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا
    سازمان پدید آورنده
    استادبار دانشگاه شهید باهنر کرمان
    کارشناسی ارشد راه و ترابری

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_91358.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395611

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب