| dc.contributor.author | مهری آدریانی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی نادی, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:07:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:07:25Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:07:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:07:25Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-01-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-10-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مهری آدریانی, مریم, علی نادی, محمد. (1395). ساختارعاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس منبع کنترل رانندگی در رانندگان تاکسی شهراصفهان. فصلنامه علمی راهور, 1395(19), 139-164. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3529 | |
| dc.identifier.uri | http://talar.jrl.police.ir/article_11657.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395562 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس منبع کنترل رانندگی صورت گرفت.
روش: این پژوهش، کاربردی و از دستة مطالعات روان سنجی بود که به صورت مقطع ی در سال 1394 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه رانندگان تاکسی شهر اصفهان و نمونه آماری شامل 470 نفر از رانندگان تاکسی شهر اصفهان بودند که به روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند . ابزار گردآور ی بود. برای بررسی ویژگی های روان سنجی از ضریب آلفا ی (T-LOC) اطلاعات، مقیاس منبع کنترل رانندگی 80/8 کرونباخ، روایی محتوا، روایی هم زمان (مقیاس مسئولیت پذیری کالیفرنیا) و روایی سازه با نرم افزار لیزرل 4 و بسته نرم افزاری آماری در علوم اجتماعی نسخه 20 استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که پایایی مقیاس منبع کنترل رانندگی با روش ضریب آلفای کرونباخ بر ای منبع کنترل 0 و منبع کنترل بیرونی که شامل سه خرد همقیاس رانندگان د یگر، سرنوشت، / درونی (خرده مقیاس خود) 91 0 به دست آمد. روایی / 0 و در کل (منبع کنترل بیرونی) 71 / 0 و 50 /46 ،0/ محیط و وسیله نقلیه بود، به ترتیب 69 0 معنادار به دست آمد . / 0 می باشد که در سطح خطا ی 01 / هم زمان با مقیاس مسئولیت پذیری کالیفرنیا 23 همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل چهارعاملی مقیاس منبع کنترل رانندگی از برازش مناسب ی برحسب شاخ صهای مجذورکای، درجه آزادی، شاخص رمز ی، شاخص برازندگ ی، شاخص تعد یل شدة برازندگی، برازندگی تطبیقی برخوردار بود و تمامی گویه های مقیاس دارای ضریب تأثیر معنی دار بر روی عامل مربوط به خود بودند.
پیشنهادها: با توجه به تحلیل های آماری صورت گرفته می توان از مقیاس منبع کنترل رانندگ ی به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده کرد و منبع کنترل درون ی و بیرونی رانندگان را مشخص کرد و در جهت آموزش رانندگان در این متغیر اقدامات لازم را انجام داد | fa_IR |
| dc.format.extent | 673 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی راهور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Traffic Law Enforcement Research Studies | en_US |
| dc.subject | منبع کنترل رانندگی | fa_IR |
| dc.subject | ساختار عاملی | fa_IR |
| dc.subject | روایی | fa_IR |
| dc.subject | پایایی | fa_IR |
| dc.subject | هنجاریابی | fa_IR |
| dc.title | ساختارعاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس منبع کنترل رانندگی در رانندگان تاکسی شهراصفهان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1395 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 139 | |
| dc.citation.epage | 164 | |