رسانه، محتوا و ادراک مخاطب از جرم: چشم انداز نوین علمی در بررسی نقش رسانه در پیشگیری از جرم
(ندگان)پدیدآور
عسگری, سعیدزکی یی, علیعلیخانی, مصطفینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
به اعتقاد برخی نظریه پردازان در دنیای امروز، رسانه جمعی نقش موثری در تحریک و آموزش افرادی که آمادگی ارتکاب جرم را دارند، ایفا می کند. از سوی دیگر، رسانه بی آنکه زمینه ها و بسترهای لازم برای درک برخی مضامین در جامعه فراهم باشد، آنها را ارائه می دهد. با توجه به نقش انکارناپذیر رسانه و تئوری پردازی جدید در حیطه های جرم شناسی و پیشگیری از جرم، پژوهش حاضر برای بررسی نقش رسانه ها در ادراک جرم و پیشگیری از جرم انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، همه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای، 150 نفر از میان آنها انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه ی اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه ی اِدراک جرم استفاده شد. روش پژوهش، توصیفی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
نتایج نشان داد که میان اندازه استفاده از تلویزیون و ادراک جرم ضریب همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین افرادی که از برنامه های ورزشی تلویزیون استفاده می کنند، ادراک بهتری از جرم دارند. در استفاده از اینترنت، افرادی که به منظور کار علمی استفاده می کنند، ادراک بهتری از جرایم دارند و گروهی که برای به دست آوردن اخبار استفاده می کنند، ادراک کمتری از جرم دارند. از پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که اگر استفاده از رسانه با در نظر گرفتن ادراک مخاطب همراه باشد، می تواند نقش مهمی در پیشگیری از جرم داشته باشد.
کلید واژگان
کلیدواژگان: رسانهجرم
ادراک جرم
مخاطب
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01




