تصویر سازمانی پلیس براساس الگوهای ذهنی شهروندان
(ندگان)پدیدآور
دادمند, فاطمهمهمی, زهرانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: تمام سازمانها بهدنبال کسب و حفظ وجهه و تصویر بیرونی مطلوب هستند. پلیس هم یک نهاد مهم جامعه است و خدمات آن به عموم عرضه میشود بنابراین داشتن تصویر مثبت بیرونی، منجر به ایجاد اعتماد عمومی به پلیس شده و در نتیجه کارامدی آن را افزایش میدهد.نظر به اهمیتی که مفهوم تصویر سازمانی برای پلیس دارد، پژوهش حاضر به مطالعه تصویر سازمانی پلیس پرداخته است. روش: از آنجا که آگاهی از ذهنیت افراد جامعه نقش بسزایی در شناخت تصویر سازمانی پلیس دارد، بنابراین پژوهش حاضر این تصویر را از منظرگاه شهروندان بررسی کرده است و روششناسی کیو که شناسایی این ذهنیت را میسر میسازد، بکار گرفته شد. با توجه به روششناسی خاص کیو، نمونهای با روش نمونهگیری تصادفی ساده به حجم 20 نفر از جامعه مشتمل بر کلیه شهروندان شهرستان گناباد انتخاب شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار «پی کیو متد» استفاده شد. یافته ها: گزارههای پژوهش با استفاده از فن تحلیل عاملی متمایز و دستهبندی شدند و چهار الگوی ذهنی در مورد تصویر ذهنی شهروندان نسبت به پلیس شامل الگوی امنیتبخشی، الگوی اخلاقمداری، الگوی حرفهایگرایی و الگوی عملکردی، شناسایی شد. نتایج: با استفاده از روش کیو، عوامل تاثیرگذار بر تصویر سازمانی پلیس شناسایی شد بنابراین سازمان پلیس میتواند مبنایی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود در اختیار داشته باشد تا در صورت لزوم، اصلاحات ضروری را اعمال کند تا کارامدی آن افزایش یابد.
کلید واژگان
تصویر سازمانیهویت سازمانی
عملکرد سازمانی
پلیس
الگوهای ذهنی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامیسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت دانشگاه پیام نورگروه مدیریت دانشگاه پیام نور
شاپا
1735-95702645-3371




