• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت انتظامی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت انتظامی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل پاسخگویی سه بعدی: نگاهی متفاوت به پاسخگویی

    (ندگان)پدیدآور
    واعظی, رضاآزمندیان, محمدصادق
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    356.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پاسخگویی یکی از ضرورت‌های حکمرانی نوین در عصر حاضر است و در صورتی که تحقق یابد به تقویت رابطه اصیل ـ وکیل میان شهروندان و کارگزاران، افزایش اثربخشی و شفافیت در عملکرد سازمان‌ها، کاهش فساد (مالی، اداری و. .. )، افزایش انسجام و مشروعیت نظام سیاسی منجر خواهد شد. روش: در این مقاله مروری ضمن تعریف پاسخگویی در قالب رویکردهای هنجاری و توصیفی به بیان کارکردها و نیز کژکارکردهای آن در قالب مفاهیمی چون معضل پاسخگویی، تله پاسخگویی، تناقض پاسخگویی و اقدامات تدافعی و خصمانه پرداخته شده است. همچنین به گونه‌شناسی پاسخگویی در انواع پژوهش‌ها اشاره شده و الگویی تازه تحت عنوان پاسخگویی سه‌بعدی ارائه گردیده تا از این طریق سازمان‌ها و نهادهای دولتی همچون نیروی انتظامی که با ناظران و پاسخ‌خواهان متعددی در درون حاکمیت و جامعه مدنی روبرو هستند بتوانند به گونه‌ای اثربخش به پاسخگویی در زمینه‌های مختلف بپردازند. نتیجه‌گیری: در نهایت با استفاده از واقعه انفجار شاتل فضایی چلنجر بر این نکته تأکید شده که الگوی پاسخگویی سه بعدی، نظام پاسخگویی متوازن(360 درجه) و جامعی را شکل می‌دهد که بر اساس آن غالب کارکردهای پاسخگویی برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی از جمله نیروی انتظامی که دارای گستره عملکردی وسیع و برد تایثرگذاری گسترده‌ای در جامعه هستند محقق خواهد شد.
    کلید واژگان
    پاسخگویی
    پاسخگویی سه بعدی
    پاسخگویی عمودی
    پاسخگویی افقی
    پاسخگویی مورب
    نظام پاسخگویی متوازن

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-03-21
    1390-01-01
    ناشر
    دانشگاه علوم انتظامی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    1735-9570
    2645-3371
    URI
    http://pmsq.jrl.police.ir/article_92233.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/394385

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • شناسایی و رتبه بندی عوامل ارتقاء پاسخگویی عمومی در سازمان‌های دولتی (مورد مطالعه ذی حسابان دستگاه های اجرایی ) 

      صریحی, رسول؛ عباسی, حمیده (مرکز تحقیقات کاربردی معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا, 2019-11-22)
      امروزه یکی از دغدغه‎های اصلی مدیریت دولتی در حوزه عملی و نظری پاسخگویی عمومی است. اگر حکومت‎های دموکراسی در عمل نتوانند در قبال اقداماتشان به مردم پاسخگو باشند، در آن صورت دموکراسی تنها در حد حرف و شعار باقی خواهد ماند لذا ...

    • تحلیل روابطه پاسخگویی عمومی وبرون‌سپاری در سازمان عمومی 

      قلی‌پور, رحمت‌اله؛ طهماسبی, مجتیی (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2006-05-22)
      موضوع خصوصی سازی و کوچک سازی دولت در طول دو دهه گذشته یکی از مهمترین مباحث در برنامه های اصلاح ساختاری کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته بوده است. تجربیات و شواهد علمی نشان می دهند که شرکت های دولتی از عملکرد مالی و مدیریتی ...

    • نقش حسابرسی عملکرد در بهبود پاسخگویی مدیران بخش عمومی 

      داودی, کیومرث؛ ایزدی, حسین؛ خردیار, سینا (دیوان محاسبات کشور, 2019-12-01)
      بدون ابزار نظارتی مناسب، نمی توان کیفیت دستگاه های دولتی را سنجید. تمام دستگاه های اجرایی نیازمند سنجش تاثیر رویدادهای مختلف بر منابع تحت کنترل خود هستند. از طرفی برای تحقق پاسخگویی مدیران و شفافیت و برقراری انضباط مالی و ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب