تسهیم دانش و سواد اطلاعاتی: با مروری بر وضعیت مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, ناهیدپوراسدی, محمدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: فرهنگ علمی فرهنگی جهانی و میل به دانش از نیازهای اساسی انسان است. در تقسیمبندی دانش، کتاب، دانش آشکار و مکتوب و نرخ مطالعه و آمار کتابخوانی از عوامل مهم توسعه انسانی و سواد اطلاعاتی جوامع است. این مطالعه در حوزه مدیریت و تسهیم دانش و با توجه به سواد اطلاعاتی منابع انسانی سازمانی و با هدف بررسی میزان و چگونگی مطالعه دانشجویان پلیس و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. روش: این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و دادههای آن به کمک ابزار پرسشنامه جمعآوری شدهاند. جامعه تحقیق را دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی تشکیل داده و حجم نمونه با فرمول کوکران 321 نفر برآورد و این تعداد از طریق نمونهگیری سهمیهای به طور تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: براساس یافتههای تحقیق 80% پاسخگویان علاقه زیاد و یا بسیار زیاد به مطالعه دارند. اما 56 % آنان کمتر از یک ساعت در طول شبانه روز مطالعه میکنند. مطالعه 47% درسی و 52% غیردرسی است. 43% زمان مطالعه غیردرسی مجله و روزنامه و 23% کتاب میخوانند. پاسخگویان بهطور میانگین در طول یکسال 9 کتاب و از نوع علمی و داستانی مطالعه میکنند. نتیجهگیری: افزایش مقطع تحصیلی در دانشجویان مصوب افزایش مطالعه درسی و در دانشجویان فراگیر افزایش مطالعه غیر درسی را نشان میدهد. فشردهبودن کلاسهای آموزشی (84%)، تمرینات نظامی (92%)، سختگیری فرماندهان و مسئولان (61%) عوامل مهم کاهش مطالعه دانشجویان است. برنامهریزی دقیقتر در کلاسهای آموزشی و تمرینات نظامی برای داشتن ساعت فراغت بیشتر دانشجویان در اولویت کارها برای افزایش مطالعه دانشجویان میباشد.
کلید واژگان
مدیریت دانش Knowledge managementدانش Knowledge
سواد اطلاعاتی Information literacy
مطالعه Studying
کتابخانه Library
دانشگاه علوم انتظامیIRI Police University (IRIPU)
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامیشاپا
1735-95702645-3371




