• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک
    • دوره 1398, شماره 54
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک
    • دوره 1398, شماره 54
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی الگوی پراکنش فضایی ایستگاه های اتوبوس شهری و سنجش اثرات آن بر مطلوبیت خدمات دهی شبکه ی حمل و نقل عمومی

    (ندگان)پدیدآور
    یزدانی, محمدحسنفیروزی مجنده, ابراهیمشکرزاده فرد, الهام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.151 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طی سال­ها و دهه­های اخیر رشد روزافزون شهرها و افزایش جمعیت شهری موجب افزایش تقاضا برای حمل و نقل عمومی شده است. اگر این افزایش متناسب با تخصیص خدمات و تسهیلات صورت نگیرد، مشکلات عدیده­ای برای شهر و شهروندان ایجاد خواهد شد. از این رو همواره ضرورت انجام مطالعات و پژوهش­های به روز به منظور سنجش کارایی و مطلوبیت خدمات­دهی سیستم حمل و نقل عمومی در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم و مد نظر قرار دادن آن در برنامه­ریزی­های آتی، احساس می­شود. بنابراین در تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی و قابلیت­های سیستم اطلاعات جغرافیایی، آماره فضایی، نرم­افزار GeoDa، مدل تحلیل سلسه مراتبی داده ها و مدل ترکیب خطی وزین به ارزیابی وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی شهر اردبیل به لحاظ مطلوبیت خدمات­دهی (کارایی) و سنجش ارتباط فضایی تراکم ایستگاه­ها و خطوط اتوبوسرانی و فاصله از این عناصر با میزان کارایی حمل و نقل عمومی این شهر، پرداخته شده است. برای گردآوری داده ها روش­های میدانی و اسنادی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر وجود الگوی خوشه­ای در نظام توزیع فضایی ایستگاه­های اتوبوس شهر اردبیل تایید می کند. این الگو باعث بروز نابرابری در مطلوبیت خدمات­دهی در محلات مختلف شهر اردبیل شده است به طوری که میزان کارایی سیستم حمل و نقل عمومی شهر اردبیل در هسته­ی مرکزی، محلات بخش شمالی، بخش­هایی از محلات شرقی و جنوب­غربی شهر بیشتر از سایر محلات بوده است. به نظر می­رسد بخشی از این وضعیت متاثر از عدم وجود توازن و تعادل در توزیع فضایی تسهیلات حمل و نقل عمومی بوده است. به طوری که در مناطق با تراکم بیشتر ایستگاه­ها و مرکز ثقل جغرافیایی سیستم اتوبوسرانی شهر و همچنین فواصل کمتر از ایستگاه­ها و خطوط اتوبوسرانی، میزان مطلوبیت خدمات­دهی و میزان کارایی سیستم بالاتر از سایر نواحی و محلات بوده است.
    کلید واژگان
    سیستم حمل و نقل عمومی
    ایستگاه اتوبوس
    کارایی
    الگوی فضایی
    شهر اردبیل

    شماره نشریه
    54
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه علوم انتظامی امین
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق
    دانشجوی دکتری، گروه اقلیم شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    شاپا
    2008-4005
    2383-3920
    URI
    http://tms.jrl.police.ir/article_93540.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/394258

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب