| dc.contributor.author | آقایی, اصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | رعیتی, علی محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | امیری مقدم, محسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:03:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:03:42Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:03:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:03:42Z | |
| dc.date.issued | 2019-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-05-25 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آقایی, اصغر, رعیتی, علی محمد, امیری مقدم, محسن. (1398). نقش سامانههای اطلاعات جغرافیایی در مدیریت بحران ترافیک و سوانح. فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک, 1398(53), 101-118. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4005 | |
| dc.identifier.issn | 2383-3920 | |
| dc.identifier.uri | http://tms.jrl.police.ir/article_93141.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/394256 | |
| dc.description.abstract | امروزه مسائل و مشکلات حملونقل درونشهری (بیآرتی) از قبیل افزایش خسارتهای مادی و معنوی ناشی از سوانح و تصادفات، مشکلات نظارت و مدیریت در حملونقل، افزایش زمانهای تلفشده و روند رشد سریع تقاضای حملونقل بهویژه در روزها و ساعات اوج، کاهش منابع انرژی و ... به یک مشکل جدی تبدیل شده است. این تحقیق براساس این سئوال تدوین شده است که: آیا با استفادهسامانههای اطلاعات جفرافیای در خطوط بیآرتی و بهکارگیری مدیریت بحران میتوان این سوانح را کاهش داد؟ این تحقیق از نظر اجرا توصیفی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است؛ جامعه مورد مطالعه صاحبنظران و کارشناسان و مدیران سازمان مدیریت بحران تهران و شرکت بهرهبرداری واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بازه زمانی 95-96، به تعداد 270 نفر و حجم نمونه 160 است که با استفاده از جدول مورگان تعیین شده است .ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته است. نتایج نشان داد که بین استفاده از سامانههای اطلاعات جغرافیایی و بهکارگیری مدیریت بحران در کاهش سوانح رابطه معناداری وجود دارد، راهکار کاهش تصادفات شهری در برون رفت از روشهای سنتی و حرکت به سمت روشهای نوین است. در صورت عدم حرکت به این سمت بهدلیل نقایص موجود در سیستم حملونقل همچنان عدد سرمایهگذاری و بازگشت سرمایه در این بخش برابری میکند و باید با بسترسازی زمینههای پیادهسازی هوشمندسازی در قالب مدیریت بحران، علاوه بر کاهش سوانح، زمینههای سرمایهگذاری بخش خصوصی را نیز فراهم کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 579 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم انتظامی امین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Traffic Management Studies Quarterly of Traffic police Faculty | en_US |
| dc.subject | سامانه اطلاعات جغرافیایی | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت بحران | fa_IR |
| dc.subject | حملونقل هوشمند | fa_IR |
| dc.subject | بیآرتی | fa_IR |
| dc.title | نقش سامانههای اطلاعات جغرافیایی در مدیریت بحران ترافیک و سوانح | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار مدیریت دانشگاه علوم انتظامی امین | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مدیریت آماد و پشتیبانی دانشگاه علوم انتظامی امین | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مدیریت آماد و پشتیبانی دانشگاه علوم انتظامی امین | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1398 | |
| dc.citation.issue | 53 | |
| dc.citation.spage | 101 | |
| dc.citation.epage | 118 | |