بررسی نقش آگهیهای تلویزیون در مدیریت تصادفات جادهای
(ندگان)پدیدآور
انتخابی, رضاقربانی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیشتر حوادث جادهای در ایران ناشی از رفتارهای پرخطر، عدم آگاهی، فقر فرهنگی و عدم آموزشهای لازم است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر پیامها و آگهیهای تبلیغاتی تلوزیونی در تغییر رفتار رانندگان و کاهش تصادفات جادهای است. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، کتابخانهای و از نظر هدف، کاربردی است و از نظر شیوه نگرش به مسئله، توصیفی-تحلیلی بهشمار میرود. جامعه آماری، 2000 نفر از رانندگان مسافری جادهای در شهر تبریز بوده و حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری کوکران، 322 نفر است. برای جمعآوری از روش میدانی و از طریق توزیع پرسشنامهها بین رانندگان اقدام شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و روایی صوری و خبرگان استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها از آزمون تکنمونهای T استفاده شد و برای رتبهبندی عوامل از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد آگهیهای تلوزیونی بر کاهش تصادفات جادهای موثر است. همچنین براساس نتایج، آگهیهای تلوزیونی بهترتیب در اصلاح رفتارهای ناصحیح رانندگی، متقاعدکردن برای رانندگی ایمن و اقدام به رانندگی تدافعی تاثیرگذار است.
کلید واژگان
پیام بازرگانیحواس پرتی
تصادف رانندگی
رانندگی تهاجمی
رفتار رانندگی
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممقانمدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور
شاپا
2008-40052383-3920




