• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک
    • دوره 1393, شماره 34
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک
    • دوره 1393, شماره 34
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پایش تجربه های کاربست رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی

    (ندگان)پدیدآور
    عبدی, محمدحامد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    839.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در سال های اخیر، ایده استفاده از رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌و نقل همگانی به‌منظور کاهش وابستگی به خودرو و ارتقای پایداری در زمینه حمل‌ونقل شهری، حمایت گسترده ای را به‌دست آورده است و در بسیاری از شهرهای مختلف به رویکرد غالب برنامه ریزی بدل شده است. این رویکرد در راستای جنبش های حاصل از پایداری خواهان ایجاد هماهنگی بین برنامه ریزی کاربری زمین و برنامه ریزی حمل‌ونقل شهری است و بر اصولی هم‌چون تراکم، اختلاط کاربری زمین و کارآیی حمل‌ونقل همگانی و غیرموتوری تأکید دارد. توسعه شهری در ایران با برنامه‌ریزی پراکنده و خودرو محور، مسیری را در پیش گرفته است که مبین ناپایداری است. سهم پایین حمل‌ونقل همگانی و غیرموتوری در جابه جایی های درون‌شهری، رشد مداوم حومه‌های شهری از نمونه این چالش ها هستند. بنابراین، این پژوهش سعی دارد تا با روشی تحلیلی- اسنادی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، پس از بررسی نمونه ها و تجربه های صورت گرفته در حوزه گسترش این رویکرد در نواحی شهری کشورهای مختلف، اهداف و راهبردها، اصول و روش های برنامه ریزی آنها را استخراج کرده و به‌منظور انطباق با شرایط کشور، پیشنهادهای لازم را ارائه دهد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که کشور ما در انطباق با اصول و روش های برنامه ریزی مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی سایر کشورها، دارای فرصت ها و چالش های ویژه ای است که توجه به آن می تواند مسیر را برای حل مشکلات موجود در شهرها هموار سازد. به‌این منظور، تأکید بر تدوین یک برنامه جامع، ضمن لحاظ مشارکت شهروندان و نیز توجه به سرمایه گذاری های هم‌زمان بخش عمومی و خصوصی به‌منظور توسعه پروژه های حمل‌ونقل محور، ضروری به‌نظر می رسد.
    کلید واژگان
    توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی
    پایداری
    حمل‌ونقل همگانی
    توسعه شهری
    روش های برنامه ریزی شهری

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2014-12-22
    1393-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم انتظامی امین
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه

    شاپا
    2008-4005
    2383-3920
    URI
    http://tms.jrl.police.ir/article_18555.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/394131

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب