تحلیل میزان تأثیر احداث گذرگاه های عابران پیاده بر میزان تصادفات آنها
(ندگان)پدیدآور
سادات حسینی, سیدمحمدپاک روشن, بیژنشکارسری سلیمی, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به این که درصد قابل توجهی از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی مربوط به عابرانپیاده است، لزوم توجه بیشتر به تسهیلات موردنیاز عابرانپیاده برای عبور ایمن از معابر مشخص میشود. پل های عابرانپیاده یکی از مهم ترین و رایجترین تسهیلات موردنیاز عابرانپیاده برای عبور از عرض جاده ها می باشند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل میزان تأثیر احداث پل های عابرانپیاده بر میزان تصادفات آنها بهصورت مطالعه موردی در محور رشت-انزلی است. جهت بررسی موضوع مورد نظر، نقشه ای از مسیر تهیه شده است و محل های احداث پل ها و مراکز و مناطق تراکم جمعیتی اطراف جاده مشخص شد و آمار تصادفات در گذرگاه های محل های عبور عابران، قبل و بعد از نصب پل عابرپیاده مقایسه گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که آمار تصادفات جرحی در مقاطعی که پل عابرپیاده نصب شده است، حدود 39درصد کاهش پیدا میکند. با مقایسه آمار تصادفات در شب و روز مشخص شد که با احداث پل، تعداد تصادفات هم در شب و هم در روز کاهش مییابد. نتایج دیگر نشان می دهد که مهم ترین علت مؤثر در تصمیمگیری آن ها برای استفاده از پل عابرپیاده برخورداری از ایمنی بیشتر میباشد. همچنین با مقایسه سن عابرانی که از پل استفاده کرده اند و عابرانی که از پل استفاده نکرده اند، مشخص شد که تمایل عابران مسن به استفاده از پل عابرپیاده کمتر از عابران جوان است.
کلید واژگان
عابرپیادهتصادفات
پل عابرپیاده
تصادفات رانندگی
رشت- انزلی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان تحقیقات و مطالعات ناجا
دانشگاه علوم انتظامی امین
شاپا
2008-40052383-3920




