ارزیابی اثر زمانبندی هوشمند تقاطعها بر جریان ترافیک و آلودگی هوای شبکههای ترافیکی درون شهری
(ندگان)پدیدآور
حاجی حسینلو, منصورعلی قائمی, سیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی کلانشهرها بوده است. جریان ترافیک نیز یکی از مهمترین عوامل افزایش غلظت آلایندههای زیستمحیطی در مناطق درونشهری، بهشمار میرود. بنابراین، مدیریت ترافیک میتواند بهطور چشمگیری غلظت این آلایندهها را کاهش دهد. با توجه به پیچیدهبودن رابطه جریان ترافیک و انتشار آلایندهها، استفاده از شبیهسازی ترافیکی بهمنظور برآورد میزان نشر آلایندهها از جریان ترافیک ضروری بهنظر میرسد. این پژوهش به بررسی وضعیت جریان ترافیک در یک شبکه ترافیکی و رابطة آن با آلودگی هوای شبکه درونشهری، تحت تغییر زمانبندی چراغهای راهنمایی و رانندگی میپردازد. شبکه مورد مطالعه این پژوهش قسمتی از منطقه هفت شهرداری تهران است که با استفاده از نرم افزار ایمسان شبیهسازی و میزان انتشار آلایندههای مختلف، زمان تأخیر، زمان توقف و میانگین سرعت جریان ترافیک تحت تغییر زمانبندی چراغهای راهنمایی و رانندگی از ثابت به هوشمند محاسبه میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد با هوشمندکردن زمانبندی چراغهای راهنمایی و رانندگی میانگین زمان سفر برای هر خودرو، میزان تأخیر در شبکه و مجموع مصرف سوخت در شبکه بهترتیب 15، 14 و 4 کاهش مییابد. از نتایج دیگر این پژوهش میتوان به کاهش 6 و 8 درصدی غلظت آلایندههای〖CO〗_2 و 〖NO〗_x و 14 درصدی نرخ زمان توقف در شبکه تحت تغییر زمانبندی ثابت به هوشمند چراغهای راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.
کلید واژگان
آلودگی هوامدیریت ترافیک
جریان ترافیک
زمانبندی چراغهای راهنمایی و رانندگی
شبیهسازی ترافیکی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسیدانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
شاپا
2008-40052383-3920




