بررسی تاثیر سبک رهبری تحولگرا بر فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
عیسیپور, آتنامعاذاللهی, رحمانروحالهی, احمدعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
فرسودگی سندرم موثر بر عملکرد فیزیکی، آکادمیک و اجتماعی در تدریس، فرایندیست که از طریق واکنشهای مناسب یا نامناسب تحت شرایط پر استرس بهوجود میآید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سبک رهبری تحولگرا با فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاهی است. جامعهی آماری تحقیق یکی از دانشگاههای نظامی کشور به تعداد 460 نفر بود که تعداد 210 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. در پژوهش حاضر جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق برای سنجش متغیرهای رهبری تحولآفرین از پرسشنامه چند عاملی باس و همکاران (1995) شامل 20 گویه و در قالب مقیاس پنج گزینهای لیکرت است. برای سنجش هر یک از مولفههای ویژگیهای آرمانی، رفتارهای آرمانی، انگیزش الهامبخش، ترغیب ذهنی و ملاحظه شخصی، چهار سوال تخصیصیافته است. برای اندازهگیری فرسودگی شغلی از پرسشنامه مسلش(1981) استفاده شد. این پرسشنامه شامل 21 گویه است که به سنجش خستگی عاطفی، پدیدههای شخصیتزدایی و احساس موفقیت فردی در چهارچوب فعالیت حرفهای پرداخته است. دادههای حاصل توسط نرمافزار SPSS ویراست 19 (آزمون همبستگی و رگرسیون ساده) و مدلسازی معادلات ساختاری منحصرا" نرمافزار لیزرل 5/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت , یافتههای تحقیق نشان داد که رهبری تحولگرا با فرسودگی شغلی رابطهای منفی و معناداری وجود داشته و رفتارهای آرمانی و حمایتهای رشددهنده به ترتیب بیشترین تأثیر را بر فرسودگی شغلی داشتهاند. از این رو، با شناخت عوامل موثر بر اثربخشی رفتارهای رهبری و توجه به نیازهای روانی کارکنان، میتوان محیط مناسبی را جهت افزایش کیفیت ارائهی خدمات بههمراه با توسعه و پیشرفت سازمان محیا کرد.
کلید واژگان
سبک رهبری تحولگرافرسودگی شغلی
اعضای هیات علمی
دانشگاه
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
معاونت نیروی انسانی ناجاسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهنمربی، عضو هیات علمی گروه مراقبت پرواز، دانشکده پرواز، دانشگاه هوایی شهید ستاری
مربی، عضو هیات علمی گروه مراقبت پرواز، دانشکده پرواز، دانشگاه هوایی شهید ستاری




