توانمند سازی کارکنان (تعاریف، الزامات و مدلها)
(ندگان)پدیدآور
شهبازی, بهزادالله الهیاری, رحمتمحمد میرکمالی, سیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
همزمان با روند فزاینده تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که تمامی ابعاد و ارکان سازمانها را متاثر ساخته و انتظارات و الزامات نوینی را پدید آورده است، نقش و وظیفه مدیران و رهبران نیز به شدت متحول و دگرگون شده است. نقش مدیر در سازمانهای سنتی و کلاسیک، کنترل شدید نیروی انسانی بود و رفتار کارکنان می بایستی تحت کنترل مدیر در می آمد؛ اما در سازمانهای نوین و مدرن، انسانها توانمند می شوند تا خود تصمیم بگیرند و امور را اداره کنند. بنابراین توانمندسازی با مفهوم سنتی سازمان فاصلهای بسیار دارد. سازمانهای کنونی برای ادامه حیات خود باید از ویژگیهای خاصی، چون شفافیت، بهبود مستمر و ... برخوردار باشند و برای دستیابی به چنین ویژگیهایی، باید مهمترین منبع و ابزار رقابتی خود- یعنی نیروی انسانی- را توانمند سازند. به همین منظور در این مبحث محقق الزامات، فرایندها و مزایای توانمندسازی کارکنان را ارائه کرده و بدنبال آن به بررسی مدلهای مختلف توانمندسازی و نشان دادن نقاط قوت و ضعف هر مدل پرداخته است و مولفههای برتر توانمندسازی را مشخص نموده است.
کلید واژگان
توانمند سازیمدل های توانمند سازی
بهبود سازمانی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01




