• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد و تجارت نوین
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد و تجارت نوین
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر تجارت الکترونیکی "بنگاه-بنگاه" و "بنگاه-مصرف‌کننده" بر محیط زیست

    (ندگان)پدیدآور
    شاه حسینی, سمیهمیانجی, پریاقاسمی, عبدالرسول
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    284.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در دهه‌های اخیر موضوع محیط زیست به یکی از مسائل بسیار مهم در سطح جهانی تبدیل شده و همسو با افزایش اهمیت مسائل زیست­محیطی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه تجارت و ظهور تجارت الکترونیک نیز به موضوعات جالب توجه برای محققان تبدیل شده‌اند. بر این اساس هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تجارت الکترونیک بر شاخص عملکرد محیط زیست می‌باشد. در اکثر مطالعات انجام شده، اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر انتشار کربن‌دی‌اکسید مورد بررسی قرار گرفته‌است.؛ درحالیکه در این مطالعه، به ارتباط بین تجارت الکترونیک و کیفیت محیط زیست تاکید می‌گردد که وجه تمایز این پژوهش با سایر مطالعات پیشین می‌باشد. در این مطالعه با استفاده از روش اقتصادسنجی داده‌های تابلویی، رابطه تجارت الکترونیک از طریق دو شاخص تجارت الکترونیک "بنگاه-بنگاه" و "بنگاه-مصرف‌کننده" و شاخص عملکرد زیست‌محیطی در دو گروه کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه برای سال‌های 2014 تا 2016 مورد ارزیابی قرار گرفته‌است. نتایج این پژوهش بیانگر این است که تجارت الکترونیک بنگاه-بنگاه تأثیر منفی و تجارت الکترونیک بنگاه-مصرف‌کننده تأثیر مثبت بر شاخص عملکرد زیست‌محیطی دارند.
    کلید واژگان
    جارت الکترونیک، تجارت الکترونیک B2C، تجارت الکترونیک B2B، شاخص عملکرد زیست‌محیطی، محیط زیست. طبقه‌بندی JEL: L81
    Q55
    Q50
    Q56

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه اقتصاد بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی
    کارشناس ارشد اقتصاد و تجارت الکترونیک، دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار گروه اقتصاد انرژی، دانشگاه علامه طباطبائی

    URI
    http://jnet.ihcs.ac.ir/article_4537.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/392713

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب