بررسی تأثیر تجارت الکترونیکی "بنگاه-بنگاه" و "بنگاه-مصرفکننده" بر محیط زیست
(ندگان)پدیدآور
شاه حسینی, سمیهمیانجی, پریاقاسمی, عبدالرسولنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دهههای اخیر موضوع محیط زیست به یکی از مسائل بسیار مهم در سطح جهانی تبدیل شده و همسو با افزایش اهمیت مسائل زیستمحیطی، استفاده از تکنولوژیهای جدید در حوزه تجارت و ظهور تجارت الکترونیک نیز به موضوعات جالب توجه برای محققان تبدیل شدهاند. بر این اساس هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تجارت الکترونیک بر شاخص عملکرد محیط زیست میباشد. در اکثر مطالعات انجام شده، اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر انتشار کربندیاکسید مورد بررسی قرار گرفتهاست.؛ درحالیکه در این مطالعه، به ارتباط بین تجارت الکترونیک و کیفیت محیط زیست تاکید میگردد که وجه تمایز این پژوهش با سایر مطالعات پیشین میباشد. در این مطالعه با استفاده از روش اقتصادسنجی دادههای تابلویی، رابطه تجارت الکترونیک از طریق دو شاخص تجارت الکترونیک "بنگاه-بنگاه" و "بنگاه-مصرفکننده" و شاخص عملکرد زیستمحیطی در دو گروه کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه برای سالهای 2014 تا 2016 مورد ارزیابی قرار گرفتهاست. نتایج این پژوهش بیانگر این است که تجارت الکترونیک بنگاه-بنگاه تأثیر منفی و تجارت الکترونیک بنگاه-مصرفکننده تأثیر مثبت بر شاخص عملکرد زیستمحیطی دارند.
کلید واژگان
جارت الکترونیک، تجارت الکترونیک B2C، تجارت الکترونیک B2B، شاخص عملکرد زیستمحیطی، محیط زیست. طبقهبندی JEL: L81Q55
Q50
Q56
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه اقتصاد بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائیکارشناس ارشد اقتصاد و تجارت الکترونیک، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه اقتصاد انرژی، دانشگاه علامه طباطبائی




