| dc.contributor.author | نظریان, اصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | گودرزی, داود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:53:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:53:44Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:53:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:53:44Z | |
| dc.date.issued | 2014-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-03-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-12-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نظریان, اصغر, گودرزی, داود. (1392). ساختار فیزیکی – کالبدی شهرها و نقش آن در ترافیک شهری (مطالعه موردی: شهر بروجرد). آمایش محیط, 6(23), 27-50. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | ۲۶۷۶-۷۸۳X | |
| dc.identifier.issn | ۲۶۷۶-۷۸۴۸ | |
| dc.identifier.uri | http://ebtp.malayeriau.ac.ir/article_528926.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/390857 | |
| dc.description.abstract | ترافیک به عنوان یکی ازمهم ترین چالش های شهری است که گریبانگیر شهرها به خصوص شهرهای کشورهای در حال توسعه شده است.
مشکل ترافیک ناشی از رشد روز افزون شهرنشینی و توسعهی فیزیکی و کالبدی شهرها در ابعاد عمودی و افقی و ازدیاد وسایط نقلیه و سیستم شبکه معابر نامناسب و نابسامانی سیستم حمل و نقل عمومی شهر و از طرفی مکانیابی نامناسب کاربری اراضی در سطح شهر به خصوص تجمع کاربری های سفرزا در بخش مرکزی شهرها به عنوان نقطه ثقل و جاذب سفر در طول روز میگردد شهر بروجرد در سیستم شبکه شهری ایران در رتبه-اندازه شهرهای متوسط(میانی) قرار می گیرد و با توجه به شکل و طرح شهر، شهر بروجرد شکل متمرکز و هسته ای دارد و مشکل ترافیک اینگونه طرح شهری در بخش مرکزی شهر به وجود می آید.
این شهر باوجود رشد وتوسعه فیزیکی و بی توجهی به بخش مرکزی مکانیابی نامناسب کاربری های سفرزا از جمله: تجاری، آموزشی، اداری، خدماتی، بهداشتی- درمانی و...) در هسته مرکزی متراکم شده اند.
از طرفی شبکه معابر در این منطقه شهری کم عرض و کشش و سطح سرویس وسایط نقلیه و جمعیت امروزی را ندارند. با استفاده از نرم افزارهای مورد استفاده در این پژوهش ArcGIS، Auto cad ،Excel،Spss توانستیم با جمع آوری اطلاعات و پایگاه داده ها و تحلیل داده ها در محیط های نرم افزاری به خصوص نرم افزار تحلیلی GIS گره های ترافیکی و خیابان هایی که با بحران ترافیک مواجه اند مشخص کنیم.
به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که شبکه های ارتباطی و سیستم حمل و نقل شهری رابطه ای متقابل با کالبد فیزیکی و الگوی فضای شهری دارد همچنین ساختار کالبدی شهر و شبکهی معابر Land use و نابسامانی سیستم های حمل و نقل عمومی از عوامل اصلی به وجود آمدن ترافیک شهر بروجرد به خصوص در بخش مرکزی شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 929 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | آمایش محیط | fa_IR |
| dc.subject | ساختار کالبدی | fa_IR |
| dc.subject | کاربری اراضی | fa_IR |
| dc.subject | شبکه معابر | fa_IR |
| dc.subject | حمل و نقل شهری | fa_IR |
| dc.subject | ترافیک شهری | fa_IR |
| dc.subject | بروجرد | fa_IR |
| dc.title | ساختار فیزیکی – کالبدی شهرها و نقش آن در ترافیک شهری (مطالعه موردی: شهر بروجرد) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) | fa_IR |
| dc.contributor.department | (مدرس دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 23 | |
| dc.citation.spage | 27 | |
| dc.citation.epage | 50 | |