بررسی عوامل موثر بر جابجایی مسافر در شبکه حمل و نقل ریلی در ایران
(ندگان)پدیدآور
محرابیان, آزادهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بخش حملونقل در اقتصاد هر کشور اهمیت خاص خود را دارد که با گستردگی فعالیتهای اقتصادی و افزایش تولید ملی نیاز به توسعه و بهبود شبکههای حملونقل بهخوبی احساس میشود. بر این اساس هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر بر جابجایی مسافر در ایران و پیشبینی تعداد مسافر جابهجا شده توسط حملونقل ریلی است. این کار تحقیقی برگرقته از مطالعه چن در سال 2007 میلادی است. متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق، تعداد مسافر جابجا شده توسط حملونقل ریلی، تولید ناخالص داخلی، جمعیت، سرانه مالکیت اتومبیل، تعداد واگنهای مسافربری، تعرفه جابجایی مسافر با اتوبوس و طول خطوط اصلی راه آهن میباشند. مطالعه مورد نظر بهصورت فصلی طی سالهای 89-1377 برای سیستم حملونقل ریلی در ایران صورت گرفته است. مدل مورد نظر نیز بهروش خودرگرسیون برداری برآورد شده است. نتایج نشان دادهاند که بهترتیب درآمد مسافرین، تعداد واگن مسافری، طول خطوط اصلی و جمعیت بیشترین تاثیر را بر جابجایی مسافر داشته و سرانه مالکیت اتومبیل، قیمت بلیط قطار و قیمت بلیط اتوبوس نیز بهترتیب کمترین تاثیر را بر حجم جابجایی مسافر داشتهاند. همچنین نتایج حاصل از پیشبینی نیز حاکی از افزایش میزان مسافر جابجا شده در شبکه حملونقل ریلی بهخصوص در سالهای پایانی برنامه پنجم توسعه است. Abstract The importance of transportation sector in the national economy is undeniable with respect to expansion of economic activities. The aim of this survey is to investigate the effect of economic factors on Iranian railway network. Based on Chen model in 2007, the variables are the number of passengers transported by rail transportation, GDP, level population, per capita car ownership, number of passenger wagons, transport buses tariffs for passenger and the main lines of railway. This study used seasonal data during 1988-2011 for rail transport system in Iran. Models are estimated using Vector Auto Regression. Results have shown that the passenger's revenue, the number of passenger wagons, and the main lines of rail system and population had the greatest impact on passenger transported and the per capita car ownership, bus ticket and train ticket prices have the least impact on passenger transported. The results also indicate the anticipated increase in passenger rail transport in the final years of fifth development plan.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: شبکه ریلیهم انباشتگی
تحرک
مدل خودرگرسیون برداری طبقهبندی JEL: R42
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.تهران.ایرانشاپا
2538-38332538-3841




