بررسی رابطه اعتماد به همکار و رضایت شغلی در پرستاران
(ندگان)پدیدآور
طالبی, مهدیسیفی, بهارمیرزایی, محمد امینافشاری, علیترکمانی, مهدیعباسی, رضاگمار, داودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در آیین اخلاق پرستاری ایران، یکی از وظایف پرستار در قبال همکاران تیم درمانی، برقراری ارتباطِ مبتنی بر اعتماد میباشد. ازطرفی شناسایی عوامل رضایت و عدم رضایت نیروی انسانی در سازمانها جهت اتخاذ راهبردها و برنامههای مؤثر، ضروری میباشد. این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین اعتماد به همکار و رضایت شغلی پرستاران انجام شد. روش: پژوهش از نوع توصیفیهمبستگی بود که تعداد 168 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای تأمین اجتماعی استان همدان (سال 1391) با روش سرشماری توسط پرسشنامه اعتماد به همکار و پرسشنامه رضایت شغلی مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد. به این منظور، دادهها وارد نرمافزار آماری SPSS، ویرایش 15 شدند. یافتهها: ضریب همبستگی بین ابعاد اعتماد به همکار (شایستگی و اعتبار و خیرخواهی) و رضایت شغلی به ترتیب 263/0 (P= 0.006) و 271/0 (P= 0.006) و 393/0 (P= 0.000) بود و نتایج حاصل از رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که متغیر خیرخواهی نسبت به سایر ابعاد اعتماد به همکار در تبیین واریانس رضایت شغلی مشارکت بیشتری دارد. (158/0 r=، P= 0.003). نتیجهگیری: اعتماد به همکار و رضایت شغلی دو مؤلفه مهمِ تأثیرگذار بر یکدیگر و بر کیفیت ارائه خدمات پرستاری میباشند. ضروری است که با شناسایی عوامل مؤثر بر این دو مؤلفه به دنبال برنامهریزی جامع جهت ارتقای این دو متغیر در بیمارستانها باشیم.
کلید واژگان
کدهای اخلاق پرستاریاعتماد به همکار
رضایت شغلی
پرستار
ethics
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه شاهددانشگاه شاهد
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس، ایراندانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشگاه علوم پزشکی ایران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایران.
مربی ، گروه پرستاری ، دانشکده پیراپزشکی نهاوند ، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، ایران
کارشناس ارشد پرستاری مراقبت ویژه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران
کارشناس ارشد روان پرستاری، دانشگاه آزاد واحد تهران پزشکی، ایران
کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران
شاپا
X2383-0452383-2924




