موانع بهکارگیری اصول اخلاق حرفهای در بالین از دیدگاه پرستاران و مدرسان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال ۱۳۹۴
(ندگان)پدیدآور
محمدی, محمد مهدیپرندین, شیمابهره مند, پریسانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بسیاری از پرستاران در بهکارگیری دانش اخلاقی خود با مشکل مواجه هستند و درعمل نمیتوانند یک اخلاق حرفهای را بهنمایش بگذارند.
روش: مطالعۀ حاضر با هدف تعیین موانع رعایت اصول اخلاق حرفهای در مراقبتهای بالینی انجام شده است. این مطالعه که یک مطالعۀ توصیفی تحلیلی است که بر روی ۲۱۷ پرستار و ۱۸ نفر از اساتید پرستاری در سال ۱۳۹۴ انجام شد. روش نمونهگیری در پرستاران، تصادفی ساده و درمورد اساتید، بهروش سرشماری بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته شامل ۳۳ سؤال بود که موانع رعایت اصول اخلاق حرفهای را میسنجید. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخۀ ۲۲ و آزمون t مستقل تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: از دیدگاه پرستاران، مهمترین مانع مدیریتی در اجرای اصول اخلاق حرفهای کمبود پرسنل (۹۲/۰±۱۲/۴) و از دیدگاه اساتید پرستاری، کمبود آموزشهای لازم در زمینۀ موضوعات اخلاقی در دوران تحصیل کارشناسی پرستاری (۸۹/۰±۷۲/۳) بود. مهمترین مانع محیطی از دیدگاه پرستاران، ازدحام بخش (۸۸/۰±۶۶/۳) بود و از دیدگاه اساتید پرستاری، تغییرات بیولوژیک بدن در شیفت کاری شبانه (۸۲/۰±۷۲/۳) بود. کمبود وقت، مهمترین مانع فردی مراقبتی از دیدگاه پرستاران (۶۲/۰ ± ۴۴/۴) و از دیدگاه اساتید پرستاری (۶۶/۰±۲۸/۴) بود.
نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای مطالعۀ حاضر پیشنهاد میشود ضمن بهکارگیری نیروهای پرستاری بیشتر، در برنامۀ آموزش پرستاری اصول مدیریت صحیح زمان گنجانده شود.
کلید واژگان
موانعاخلاق
ethics
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه شاهددانشگاه شاهد
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایراناستادیار، دانشکدة روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلا مآباد غرب، اسلام آباد غرب، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژة نوزادان، دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، تبریز ، ایران.
شاپا
X2383-0452383-2924




