اثر بازار داخلی بر صادرات و تولید صنایع کارخانهای ایران
(ندگان)پدیدآور
سعادت, رحمانابونوری, اسمعیلراسخی, سعیدمردانی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف این مقاله بررسی اثر بازار داخلی بر صنایع بازار رقابت انحصاری ایران میباشد. اثر بازار داخلی در 12 صنعت، بر اساس طبقهبندی آیسیک دورقمی منتشر شده توسط مرکز آمار به صورت استانی در دوره زمانی 1380 – 1392 بررسی و برآورد گردید. نتایج نشان میدهد اثر بازار داخلی تنها در صنعت تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیمتریلر وجود دارد؛ بنابراین تقاضای بالا برای محصولات این صنعت میتواند منجر به صادرات شود. در سایر صنایع مورد بررسی، به طور نسبی، تقاضای بالا برای محصولات این صنایع، عموما منجر به این خواهد شد که کشور واردکننده خالص این کالاها باشد. بر اساس نتایج، سرمایهگذاری در صنعتی که اثر بازار داخلی دارد، پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
طبقهبندی .C20؛ F10؛ F12 :JEL واژگان کلیدی: اثر بازار داخلیصنایع ایران
رقابت انحصاری
صادرات
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوهسازمان پدید آورنده
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان،ایراناستاد گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان،ایران
دانشگاه مازندران
گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان،ایران




