تحلیل سیستماتیک اثر تغییرات مخارج واقعی خانوارهای شهری بر سهم خودرو سواری نو در سبد مصرفی خانوار
(ندگان)پدیدآور
سلاطین, پروانهکهرام, آزادمهرجوادی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله با به کارگیری سیستم تقاضای تقریباً ایدهال، تاثیر متغیرهای موثر بر سهم خودروسواری نو در سبد مصرفیخانوارهای شهری در دوره زمانی 1386-1370 مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل ازبرآورد به روش رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط نشان میدهد که تغییر مخارج واقعی خانوار، بعد خانوار وتغییرات قیمتی سایر کالاها این سهم را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی نتایج حاصل از برآورد کشش مخارجی وکشش قیمتی خودی خودرو به ترتیب نشان دهنده لوکس بودن و با کشش بودن خودرو در اقتصاد ایران میباشد. همچنین نتایج برآورد کششهای قیمتی متقاطع خودرو با سایر گروهها نشان میدهد که خودرو کالایی جانشین با سه گروه (خوراک، غیر خوراک، مسکن) میباشد بدین مفهوم که افزایش قیمت خودرو سبب افزایش سهم هر سه گروه در سبد هزینه ای خانوارمی شود.
کلید واژگان
سیستم تقاضای تقریباً ایده آلخودرو سواری نو
کشش مخارجی
کشش قیمتی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوهسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحد فیروزکوهکارشناس ارشد اقتصاد
کارشناس ارشد علوم اقتصادی




