تاثیر برنامههای تشویقی و کمکهای صادراتی بر تجارت محصولات کشاورزی
(ندگان)پدیدآور
عظیمی, حسنیحیی زاده فر, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالهی حاضر به بررسی تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر تجارت محصولات کشاورزی پرداخته است. در این راستا محصولات کشاورزی به سه دسته با نسبتهای گوناگون جوایز صادراتی طبقهبندی و اثر جوایز صادراتی بر الگوی صادرات محصولات یاد شده طی پنج سال (1376-1389) مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی، محصولات 24 گانهی بخش کشاورزی به سه گروه تقسیم شدند. گروه نخست شامل محصولات و زمانی بود که جایزه پرداخت نمیشد. گروه دوم یارانه 5/1 درصد و کمتر و در نهایت گروه سوم بیش از 5/1 درصد یارانه دریافت میکردهاند. نتیجهی تجزیه و تحلیل واریانس چند گانه نشان داد که بین گروه اول و دوم تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین گروه سوم با گروه اول و دوم از نظر آماری اختلاف معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، برای تاثیرگذاری جوایز و تشویقهای صادراتی لازم است مقدار جوایز از یک حد آستانه بالاتر باشد.
کلید واژگان
برنامههای تشویقیکمکهای صادراتی
الگوی تجارت
صادرات محصولات کشاورزی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوهسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تاجیکستاناستادیار دانشگاه مازندران




