ارائه مدلی برای تنظیم قیمتی شرکت مخابرات ایران
(ندگان)پدیدآور
پورعبادالهان کویچ, محسنفلاحی, فیروززمزم, تقی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در شرایط انحصاری، انحصارگر به واسطه قدرت بازاری که دارد، چنانچه مصرفکنندگان تمایل به پرداخت بالایی داشته باشند، میتواند قیمتهای محصولات خود را افزایش داده و محصولات با کیفیت پایین را به قیمتهای بالا به مشتریان عرضه نماید. لذا دخالت یک تنظیمگر برای حفظ منافع مصرفکنندگان ضروری است. با عنایت به وجود ساختار بازار انحصاری در صنعت مخابرات ایران (حتی بعد از واگذاری به بخش خصوصی)، مطالعه حاضر مدل سقف قیمتی را برای تنظیم شرکت مخابرات ایران پیشنهاد مینماید. در واقع، سعی شده است یک تقسیمبندی برای خدمات شرکت مزبور ارائه و سقف قیمتی بر سبدهای خدماتی آن تعیین گردد تا از قدرت انحصاری آن کاسته و قیمتهای خدماتش به قیمت-های منصفانه که هدف تنظیم قیمتی است، سوق داده شود. تحقیق حاضر به دنبال محاسبات عددی نبوده و هدف پیشنهاد مدل است. تنظیمگر با جایگذاری دادههای مربوطه میتواند از مدل بهره گیرد. با این حال، برای درک بهتر نحوه کاربرد مدل مثالی ارائه شده است.
کلید واژگان
تنظیم قیمتیانحصار طبیعی
رقابت موثر
روش نرخ بازدهی
روش سقف قیمتی
شرکت مخابرات ایران
تولید، فروش، تبلیغات، تحقیق و توسعه و سایر متغیرهای مربوط به بنگاههای صنعتی
فضای کسب و کار
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار اقتصاد دانشگاه تبریزدانشیار اقتصاد دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه تبریز
شاپا
2423-65782423-6586



