بررسی عوامل اقتصادی موثر بر نفوذ اینترنت در ایران با استفاده از رگرسیون فازی
(ندگان)پدیدآور
سلمانی, بهزادذوالقدر, حمیدشکری, مصطفی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اینترنت با ایجاد شرایط و فرصتهای جدید رشد و توسعه اقتصادی، به کشورهای کمتر توسعهیافته امکان کاهش شکاف اقتصادی عمیق خود با کشورهای پیشرفتهتر را میدهد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل اقتصادی بر نفوذ اینترنت در ایران طی دوره 1394-1373 است. در این مطالعه از مدل رگرسیون فازی برای تخمین نوع ارتباط بین متغیرها استفاده شده که بازهای از مقادیر ممکن را برای پارامتر متغیرها برآورد میکند. نتایج حاصل از برآورد مدل نشان میدهد که درآمد سرانه، نرخ شهرنشینی، بازبودن تجاری، سرمایه انسانی و سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی تأثیر مثبت بر نفوذ اینترنت دارند. اما تاثیر متغیر سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بر نفوذ اینترنت منفی است.
کلید واژگان
درآمد سرانهرگرسیون فازی
عوامل اقتصادی
نفوذ اینترنت
تجارت الکترونیک و بانکداری
رشد و توسعه اقتصادی
فضای کسب و کار
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استاد اقتصاد دانشگاه تبریزدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز
شاپا
2423-65782423-6586



