اثـر کاهش تعرفـه اتحادیه اروپـا بر صادرات پسته ایران
(ندگان)پدیدآور
خلیلی عراقی, منصورحسنی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پسته از جمله محصولات کشاورزی ایران میباشد که از دیر باز مشتریان بسیاری در اقصی نقاط جهان داشتهاست. با توجه به این موضوع که اغلب مصرف کنندگان پسته در جهان کشورهای با درآمد سرانه بالا (نظیر کشورهای اتحادیه اروپا) میباشند، کشورهای صادر کننده پسته (شامل ایران، آمریکا و ترکیه) رقابت شدیدی در جهت افزایش صادرات خود به این اتحادیه دارند.این مطالعه درصدد بررسی میزان افزایش صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در اثر کاهش نرخ تعرفه اتحادیه مزبور طی دوره زمانی (2005-1994) میباشد؛ لذا با درنظر گرفتن سه سناریوی کاهش 20، 40 و 100 درصدی نرخ تعرفه این اتحادیه بر واردات پسته ایران به این موضوع پرداخته شده است.نتایج پژوهش حاکی از آن است که پسته ایران برای کشورهای مورد بررسی (با توجه به کشش درآمدی) به عنوان یک کالای لوکس تلقی میگردد. از سوی دیگر، هرچند آمریکا و ترکیه رقبای اصلی پسته ایران در بازارهای جهانی هستند، با این وجود با توجه به کشش جانشینی، در طول دورة مورد بررسی از قدرت رقابتی کمی در بازار اتحادیه اروپا برخوردار بودهاند. همچنین، بر اساس یافته های تحقیق، هرچند کاهش تعرفه اتحادیه اروپا منجر به افزایش صادرات پسته ایران به آن اتحادیه خواهد شد، با این وجود، درصد افزایش صادرات چندان چشمگیر نمیباشد.
کلید واژگان
صادرات غیرنفتیبازار جهانی پسته
تعرفه
اثر ایجاد تجارت
اثر انحراف تجارت
دادههای تلفیقی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه مفیدMofid University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانکارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه تهران
شاپا
2423-46482676-6833




